lovechivas

Direktlänk till inlägg 9 mars 2013

Billig miljöberikning!

Av Linnéa - 9 mars 2013 16:37

Miljöberikning är livsviktigt för djur i fångenskap, men det är inte alla som vet vad det är!


Miljöberikning är när man efterliknar djurets vardagsmiljö med det den skulle haft i det fria. Med efterlikna menas det inte med att det ska se ut precis så som serut ute utan att man berikar miljön så att djuren kan få utlopp för sina naturliga beteenden, alltså de beteenden djuren skulle utföra om de va fria.


Tillexempel: Kaniner är betesdjur och som andra betesdjur så ägnar det nästan hela dagen åt att beta. Men i en bur/box/ hage finns det inte alltid den tillgången!

   Normalt sätt slänger man bara in matenn och på en halvtimma är det uppätet, vad ska djuren då göra resten av dagen? I naturen hade de ägnat i stort sätt hela dagen till att äta och/eller söka föda.

   Det är då vi använder miljöberikningen! För att förlänga den tiden då djuret äter. Annars löper det risk att djuren utveklar steriotypa beteende, alltså beteenden som djuren inte skulle göra i det fria, beteenden som djuren då gör ist för att tillexempel söka föda! Ett sterotyp beteende kan vara: Bita i galler/krubba och de beteenden försvinner inte trotts att man skulle börja miljöberika. Har titt djur ett steriotyp beteende börja miljöberika, annars löper det risk att ditt djur får fler oönskade beteenden.


Idag ska jag visa lite billiga tipps till miljöberikning som man nästan kan göra till alla djur!

   Det finns massa olika aktiveringsbollar och annat i djuraffärer, men det är lika enkelt att göra hemma. Ta en låda, pantflaska eller liknande och klipp/bränn hål, lägg sedan maten där i! då får djuren tänka till hur det ska göra för att få ut maten. Då förlängs ättiden och berikningen får det att efterlikna det naturen.

 

När man miljöberikar är det viktigt att man bara använder matreal som inte kan skada djuren! Använd därför inte vassa/giftiga/ farliga saker som djuren kan svälja, som tillexempel: snören, tejp och plast!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linnéa - 3 mars 2014 17:29


  http://www.nattstad.se/lovechivas/hundpromenad-i-varsolen-12756829   ...

Av Linnéa - 3 mars 2014 08:16


Efter många om och men har jag äntligen bestämt mig! Jag tackar bloggplatsen för dessa, vad blir det? 2-3 år! Nu vandrar jag snart vidare till Nattstad.I eftermiddag ska jag byta Bloggportal, men var lugna, jag ska bara flytta. Det vill säga, allt so...

Av Linnéa - 2 mars 2014 20:48


Vilka fördelar har kastrering för kaninen? Det är vanligt att hankaniner kastreras. Det som inte är lika vanligt är kastrering på honkaniner, trotts att det drar många fördelar med sig också.   Nu är det bara en vecka tills att min hankanin Helge...

Av Linnéa - 2 mars 2014 18:08

Uuh, dessa söndagar! Alltid lika dryga och händelselösa. Till och med kaninen Fanta la sig tillrätta på min fårfäll och degade idag.   Jag har städat hos kaninerna idag så nu har de rena och fina burar.   Fanta fick komma in en stund och säll...

Av Linnéa - 27 februari 2014 21:59

Kvällsinlägg medan jag ligger nerbäddad i sängen under täcke och filt. Haft 2 ridlektioner i kväll så är helt slut! Tack och lov att jag har sovmorgon imorgon.   Barbacka första dressyrlektionen. Det började med att jag satt på en skenande sement...

Vad Händer Här Näst?

* Dagsinlägg.

* Klicka här för att se filmen Fluffy.

* Hur du kollar hälsan på ditt djur.

* Hur cirkusar påverkat oss och djuren.
* Skolarbete- Min Zoobutik.
* Gymnasiearbete (pågår).

Presentation


Välkommen till Love Chivas!
Här följer du mig och mitt liv som omges av djur.
Följ min dag, mina tips och mina drömmar.
Kommentera och rekommendera och förgyll din dag.

Fråga mig

13 besvarade frågor

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13 14
15
16 17
18
19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Arkiv

Gästbok

Länkar

Mina Djur

Millenuims Tequila Sunrise,

Fanta

Fanta är en sprallig honkanin på 1 år. Köpte henne för kaninhoppningens syfte men hon har inte tävlat så mycket utan mest levt livet här hemma. Hon är dvärgvädur och har färgen Madagaskar.

 

Combination's Boss,

Helge

Helge är en kelsjuk hankanin på snart 3 år. Han liknar lite en hare men är faktiskt en viltgrå vädur. Han är en gud inne på tävlingsbanorna och gör alltid sitt yttersta och har därmed skrapat åt sig många rosetter och priser.

 

Chilli


Chilli är en inavlad sköldpaddsfärgad honkatt på över 3 år. Hon är lite speciell, det går inte att beskriva. Hon har svårt för att lita på nya människor så dem som hon faktiskt kelar med känner sig speciella.

 

Signe

Signe är mitt lilla extra djur, alltså inte min, men jag får låna henne när jag vill hur länge jag vill.

Signe är en 7 årig cain terrier om jag inte misstar mig. Hon är alltid full av energi, inte minst när hon ser en katt på gatan. Det bästa med henne är att hon gillar mig så pass mycket som hon gör.


Ovido - Quiz & Flashcards