lovechivas

Alla inlägg under mars 2012

Av Linnéa - 31 mars 2012 11:11

från en början såg jag bara en massa ansvar med att ha er här men nu vill jag inte att ni ska åka små sötsaker!  

Ni har varit massa besvär och tidiga mornar men d har det varit värt!

 

  era små söta ansikten morgon och kväll när mi väntar på d lilla extra, motot och äpple. MUMMA!

 

 
Av Linnéa - 30 mars 2012 21:55

Underbara fredag, och d blir mycket bättre när man får ta kaninen på en hopprunda också :)

 

 OBS: På bild: Jag och Artchi

Av Linnéa - 18 mars 2012 19:47

 

idag gick jag upp och åt frukost innan jag städade hos kaninerna, var tvungen att göra mycket rent eftersom jag ska vara kaninvakt/marsvin i 2 veckor.

på hoppningen var mina små kaniner mycket duktiga, helge flög över som en gud medans hoppsan hade sin egna konstiga snea stil över hindren.


jaaa sedan fixade vi allt för kaninvakt...var mycket mer krav och behov än jag väntat mig, och sitter här med en enorm klump i halsen, dels för att jag inte kan allt om sjukdommar och detta enorma kunskap om andras djur...speciellt inte marsvin och så.


var ute och nattade djuren nu, och bombaderade nykomlingarnas burar med halm så dem inte ska frysa, igen...typ 3dje gången, antar att dem gillar att äta mycket mat.


mamma såg att jag var lite ängslig och sa massa pocitiva grejer så klumpen är något mindre nu.

(bild: Helge)

Av Linnéa - 16 mars 2012 19:49

     


Förlåt folket, internet har krånglat här hemma så har typ inte kunnat va inne på datorn alls, eller jo, när jag spelade sims 3  


i mondags var jag på djurparken och tog hand om dem fina kossorna tillsammans med Felicia. vi passade också på att filma lite till "realfilmen". höll på att garva ihjäl mig när Felicia säger såhär när vi filmar "eeh vad är en fläck?"!! haha 


i tisdags fick vi också jobba i djurparken, vi blev indelade i 2 grupper, dem ena skulle börja med att städa  i stallet medan dem andra byggde ankhägn. och tvärt om sedan efter lunsh. jag började med att va i stallet och sedan finslipade vi med ankhägnet innan det blev klart  får rista in våra namn i det så man kan skryta när man får barn om massa år.


i onsdag var jag ledig och sofftade hela dagen, fotade lite, spelade sims, gosade med kaninerna och tittade på tv.


igår red jag på ridskolan, vi hade dressyr och jag fick min älsklingshäst Select (sillen). det har aldrig gått så bra i hela mitt liv om jag ska vara ärlig! han gick mycket fint i form och böjde ner huvuet och jobbade under sig på volterna och en gång på kortsidan, min älsklingsplutt!


idag har jag inte gjort mer än att vara klantig, tog fel buss till skolan i borås (2 tullen istället för 1 sjöbo) så fick hoppa av någonstans och gå hela vägen till skolan. sedan på väg hem kommer jag på att jag glömdt alla antekningar till inlämningen   BUUHUU!


(överska bild: Gran och sol, tagen av Linnea Jönsson

mellarsta bild: jag och Select, tagen av Caroline

nerersta bild: snödroppar, tagen av Linnea Jönsson)


//Linnea J


Av Linnéa - 7 mars 2012 18:36

håller på med en uppgifft om hur man gör en instruktion.

pappa hjälpte mig att fota när jag hoppade med helge.


vill du träna din kanin så följ dessa råd:

kaninen lär sig kaninhoppning bäst n'r den är sådär mellan 3 månader till ett år. den får abbsolut inte vara mindre än 3 månader! eftersom den växer och kan skadas om den tränas när den är för liten.


jag har tränat upp 7-9 kaniner, vissa är inte mina. dem som fortsätt att träna regelbundet har det gått mycket bra för. men den som ej tränat så offta har det gått si sådär för efftersom det krävs kondition för att hoppa och den har velat att kaninen ska hoppa högt hela tiden.

man får ta den tid det tar och vara lugn, och det krävs mycket tålamod.

för en dem kaninerrna jag lärt helt ca 5-7 st har det tagit ca 3 dagar. men kan ta längre tid.


sätt din kanin framför ett hinder (ca 10 cm högt) och tänk att "det finns bara en väg och det är över hindret".

puffa lätt på rumpan om kaninen vägrar gå över.

äldre kaniner kan skvätta kiss (hanar) för att  markera att den varit där. eller lägga sig platt (honor, kastrerade hanar) eftersom honor kommer offta i brunst, och kastrerade hanar är lite lata.

  

kommer kaninen över hindret så beröm den.  

  

håll bara på med dethär i 5-10 minuter per dag så kaninen inte tröttnar. sluta också ALLTID när det går som bäst.

  

efter andra dagen kan du sätta utt 3 hinder i en följd och varigera med bommar och lätta plank.

och när kaninen börjar fatta vad det går ut på så kan du höja.


ibörjan är kaninen hackig i sprongen, och kan va det ända tills den blir vuxen. tänk på att aldrig rycka i kopplet!


(läs lektionen om selar för att veta att din sele är gordkänd att hoppa med!!)


OBS: komentera för att veta mer.


Av Linnéa - 6 mars 2012 20:42

 

idag har vi haft prov och hundkunskap. provet gick la ganska bra tycker jag. moohahah :)

glad att jag hade övar så mkt som jag gjorde iaf.


sedan hade jag teater, skrattade ihjäl mig och kunde inte hålla mig i en enda improvisasjonsgrej.

miindre kul, men ja d va kul ändå, annars hade jag ju inte skrattat.


sitter och fryser o önskar du va här, men varför skulle du? </3

Av Linnéa - 5 mars 2012 20:18

 

idag har jag jobbat på djurparken och tagit hand om kossorna.

det gick ganska bra och jag jobbade faktist riktigt bra idag och var så noggrann som möjligt.

självklart filmade vi ju lite på realfilmen som har våran dedline om 2 veckor.

då blir det kanske en övernattning i björnresturangen med goa djurvårdsklassen


när jag var ute med några och krattade upp hö som lågt utspritt i hagen så passade korna på att få fnatt.

var lite rädd att man skulle få en spark när dem kom galopperandes med flera bocksprång runt en.

hahaha ja lite läbbit var det ävenom man blir så lycklig när man ser lyckliga djur.


idag skaffade jag mig en ny favvo häst på djurparken YAHOO, hon var lite brötig men samtidigt jätte mysig och lille kolla allt man gjorde. självklart fjäskade hon till sig lite morotsbitar.

i typ 40 min så stod jag och myste med denna underbara häst och flätade manen.

knut. knäpphäst

Av Linnéa - 4 mars 2012 19:37

 

idag har jag varit hos Cornelia med henne och Linnea. vi hade lite tjejsnack

filmade lite humorgrejs och fick lite ideer till våran trillerfilm.

efter en sväng i skogen så hade vi fullt med ideer till våran lite mera

seriösa och mer spännande film som vi ska börja med nästa vecka.


kan övslöja lite vad den ska handla om... jag är ett bortskämmt rikt barn

som en skurk ska använda som lösnsumma. med mycket blod och sår så

kommer min "piga" för att förköka rädda mig.


lite kortfattat men ändå ;)

Vad Händer Här Näst?

* Dagsinlägg.

* Klicka här för att se filmen Fluffy.

* Hur du kollar hälsan på ditt djur.

* Hur cirkusar påverkat oss och djuren.
* Skolarbete- Min Zoobutik.
* Gymnasiearbete (pågår).

Presentation


Välkommen till Love Chivas!
Här följer du mig och mitt liv som omges av djur.
Följ min dag, mina tips och mina drömmar.
Kommentera och rekommendera och förgyll din dag.

Fråga mig

13 besvarade frågor

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Gästbok

Länkar

Mina Djur

Millenuims Tequila Sunrise,

Fanta

Fanta är en sprallig honkanin på 1 år. Köpte henne för kaninhoppningens syfte men hon har inte tävlat så mycket utan mest levt livet här hemma. Hon är dvärgvädur och har färgen Madagaskar.

 

Combination's Boss,

Helge

Helge är en kelsjuk hankanin på snart 3 år. Han liknar lite en hare men är faktiskt en viltgrå vädur. Han är en gud inne på tävlingsbanorna och gör alltid sitt yttersta och har därmed skrapat åt sig många rosetter och priser.

 

Chilli


Chilli är en inavlad sköldpaddsfärgad honkatt på över 3 år. Hon är lite speciell, det går inte att beskriva. Hon har svårt för att lita på nya människor så dem som hon faktiskt kelar med känner sig speciella.

 

Signe

Signe är mitt lilla extra djur, alltså inte min, men jag får låna henne när jag vill hur länge jag vill.

Signe är en 7 årig cain terrier om jag inte misstar mig. Hon är alltid full av energi, inte minst när hon ser en katt på gatan. Det bästa med henne är att hon gillar mig så pass mycket som hon gör.


Ovido - Quiz & Flashcards