lovechivas

Alla inlägg under maj 2012

Av Linnéa - 31 maj 2012 21:19

 

Ridlektion med Madonna


orkar inte skriva om min skoldag med sv, ma och idrott så går derekt till min ridlektion.


var först i stallet idag och fick hjälpa Pierre att lägga ut bommar och hinderstöd till nybörjargruppen som var före oss...

eller rättare sagt...jag gjorde allt typ ;)

sedan kom Carro och Carro, haha och Carro fick vara fotograf när jag och Carro (min bloggpoolare) red. haha, blev det lite krångligt för din hjärna nu? ;)


vi hade då hoppning och jag fick goodingen Madonna, det gick superbra i uppvärmningen men hon ville ta korsgalopp efter det sista hindret hela tiden när själva hoppninen började.

kände att jag hade den piggaste hästen idag, men det gick inte för fort, det var: en fin drivning framot.


vi hoppade en kombination med stutts ca 50-60 cm högt, hade förväntat mig att vi skulle hoppa en bana men min ridlärare var väl för lat för att ta fram en bana till oss... hehe.


efter ridlektionen skulle vi ta ut hästar i hagen och såklart fick jag ta dem bråkigaste hästarna. en som var fädd för blött underlag och en som travar in i högt gräs för att käka. jaja det var bara lite komiskt.


är trött och orkar inte skriva om varje sekund idag så tog det bara lite kortfattat.


   

Carro fick inga bilder när jag hoppade :@

men lite i uppvärmningen.

Foton tagna av Caroline Juuso


jag har väldigt skumma miner när jag riderjag vet, men kolla mer på hästen du!

Av Linnéa - 30 maj 2012 20:36

     

blir inget sådär jääätte långt inlägg idag pga att jag inte gjort något intressant, fast jo lite roligt har jag gjort men tar det i ordning :)


hade sovmorgon till halv 8 idag.

cornelia hade glömt sitt busskort så då skulle hon kolla med ngn busschaufför så fick gå 10 min till skola istället för att ta bussen, OMG!!!

sedan hade vi svenska och vi blev klara med våran 13 berättelser grej :D

sedan hade vi lunch och vi käkade good mat på salladsbaren.

emma var lika braig som alltid!

(haha, hoppas du blir glad nu emma!)

efter d hade vi trööökig matte.


hemma låg jag och sov i typ 2 timmar... känner att min kropp ropar efter sommarlov.

- Håll ut kroppen!

     det ngt på högvalla, gick upp med helge som var ovanligt lugn och stabil.

vi provade att löpa lite fram och tillbaka på plan och helge tyckte det var superkul, han fick bara panik 2 gånger!!

joggade vid hans sida med löst koppel och han hade ett fint stabilt tempo...efter varje ca 15 meter så fick han vila lite, har ju inte tränat dem så mycket nu, men det kommer ändras nu till sommaren!!


och så fick jag en till god nyhet, det blir nog en liten fin kanin i august från milennium!!

fick ett svar på mailet jag skrev igår och hon verkade vara glad över att jag var intresserad, för d var det hon skrev iaf!! så är suuperlycklig!

och hoppas att hoppsan blir lika lycklig, det är ju faktist för hennes skull också som jag skaffar en till kanin, tanken är ju att dem ska flytta ihop. det var ju det jag ville ha sommarlovet till... att vänja dem vid varandra, precis som när hon och danni skulle hamna tillsammans... får se hur det går nu när jag bara har hösten på mig... hoppas på en sen vinter i år!! och att dem 2 kaninerna passar ihop.

annars får jag ha 3 ensamma kaniner...

men jag finns ju alltid där för dem såklart!!


nog med nördpratet för denna gången, antar att dem flesta  läsarna slutade läsa vid "blir" men jaja!

oj titta där det blev ett ganska rejält inlägg idag ändå...


Foton tagna av: Jenny Oscarsson och Fia A


FOTON SEDAN FÖRRA SOMMAREN!!

Av Linnéa - 29 maj 2012 21:59

 

idag hade vi hunddag och jag hade med mig luna.

innan vi började så var jag och cornelia uppe på agilitybanan och provhoppade några hinder, luna var superduktig och allt var skitskoy även om luna dissade mig och gick till cornelia hela tiden.


först började vi med en promenad för att hundarna ska känna sig bekväma med varandra.

efter d hade vi en genomgång om vad vi skulle göra under dagen.


lydnad var det på chemat och det var superkul!

men i slutet var jag trött och blev irriterad när folk flamsar omkring och inte vill göra d som vi blivit tillsagda. själv har jag ju inget att säga till om eftersom jag inte har någon egen hund att ta ansvar för och vi jobbade i en grupp.

    försökte hålla min irritation inne för mig sj men den lyste nog igenom. för ska hunden vila mellan passen så ska den väl få det?

vi lärde luna:

  • sitt vackert (men d kunde hon redan)
  • dansa
  • hoppa upp på en persons rygg och göra vacker tass där (det var lite svårt men hopn försökte så gått hon kunde)
  • gå mellan benen
  • handtargeting

sedan i slutet gjorde vi något som hätte typ rabiesringen lr ngt, då ska hunden och en själv springa slalom mellan personer som står i en ring, målet är att man ska få hunden på så bra humör som möjligt och att hunden ska ha så kul som det bara går.

för mig gick det bra halva varvet sedan blev luna rädd för dem stora hundarna och travade försiktigt förbi.


dagen var la kul... men hade sett iframm imot agilityn... men vi passade på innann lektionerna istället ;)

 

foton tagna av mig: Linnéa Jönsson 


Av Linnéa - 28 maj 2012 21:17

 

idag fick vi jobba på djurparken, och jag fick kaninerna.

har längtat i en vecka på att få se kaninungarna, och i natt hade dem vandrat ut genom luckan i utehagen och hittade inte in igen, 4 små söta lurviga kaninungar satt och tryckte i ett hörn.


tillsammans med linnea L så städade vi tillsammans i kaninhuset.

mockade, sopade och krattade i hagar.

och så myste jag lite med kaninungarna.


på eftermidagen sitter jag och Cornelia hos kaninerna efter att vi har miljöberikat och då kommer en besökare i typ 12 års åldern förbi och säger:

- får man gå in dit?

 Jag- nej det är bara för personal, hahaha.

- kan du inte bara sätta han här vid gallret så¨jag kan peta på den?

sedan boxar han sig med ena handen i den andra för att visa sig cool, han lyckades inte så bra ;)

hahahhahaaahha


det föddes också 2 killingar under dagen, besökerna tog fram sina mobilder och filmade det... vem vill sitta och kolla på ett filmklipp där en get föder, om o om igen?? skuuumt!!

annars gick det bra idag!


somnade hemma i 1-2 timmar, gick ut och myste med mina små.

och så har jag hittat en bra hona och hane som ska få ungar 13-16 juni, lääängtar!!

nu ska jag bara skicka en intresse anmälan...


men om jag ska vara ärlig så gillar jag kullen mellan purp och coccos mer, men dem ska inte få kaninungar för än i höst typ :/ och ska ju jobba hela sommaren med att få ihop den nya kaninen med hoppsan.

så då är den första kullen bättre.

visst e dem sööt!

djurbilder tagna av: Mig Linnéa Jönsson

Övriga: Lisa Klasson

Av Linnéa - 27 maj 2012 20:10

 

idag har det varit mors dag, eller det är la det tills imorgon antar jag, haha!

pappa tog med mamma ngn stans för att äta...jaha hur skulle man då fira henne när hon inte skulle vara hemma för än om typ 3-4 timmar?

jag och hoppsan ger oss ut i "skogen" och plockar blommor, tycker det är fint när man själv kan välja vad buketten ska innerhålla och mycket finare med vildväxta blommor, egen åsikt!

hoppsan är full av krut och vill inte alls sitta still när jag plockar blommorna lägst med stigen. hon drar i kopplet och jag tapar det och hon springer iväg.

- jaha kul för dig hoppsan!

jag fortsätter att plocka dem söta små blommorna, hon går ju inte någonannan stanns än hem, så ingenting att oroa sig över. hon är la 10-20 meter framför mig och stannar när jag stannar. men när jag plockat klart och börjar gå mot henne så springer hon iväg igen. joggar efter för att ta henne innan vändningsplattsen, man vet ju inte om det kommer en bil eller inte.

fläcken gick ju alltid löst, han stannade när jag stannade och vi brukade ha våra tävlingar hemmot.

Hoppsan ska då vara hans dotter men ser inga likheter alls, haha, eeh dem var båda söta!

men hoppsan saktar ner tillslut och jag tar upp kopplet. hoppsan e jäätte trött.

men så kul hon tyckte att det var att få komma ut och röra på sig!

och så tjock som hon är behöver hon det också!


jag plockade också blommor till hoppsans avlidna syster som också fått ungar och borde bli grattad på mors dag. ÄLSKR och SAKNAR dig Danmark!

sedan bakade jag maränger till mamma, mm supergoda :D

och mamma blev också glad! det var det viktigaste idag, puss på dig mamsen!


chilli lekte också lite modell och krypen också! ;)

ÅÅH underbara vår älskar dig!


Foton tagna av: Mig Linnéa Jönsson

Av Linnéa - 26 maj 2012 19:04

 

På bild: Linnea Jönsson

"varit och badat idag!"


idag har Fia varit här och vi hoppade med kaninerna, fick bli typ vid kl 10 innan värmen anföll oss.

alla var superduktiga. tränade lite medelsvår med helge, höjden klarar han galant...det är längden som svackar..


på eftermiddagen fick jag ett sms utav cornelia

"hänger du med och badar?:)"

och vem tackar nej i detta fina vädret?

INTE jag :D


fick lite bilder när hundarna sprang runt som galningar i vattnet.

sj tyckte jag inte alls att det var varmt.

tvingade i mig i vattnet och sedan hoppade jag i BARA för att NI skulle få lite bilder!!


jag låter nu bilderna tala:


VARNING! min AF har dampat upp så svårt att ta rörliga bilder!


 

  

Blev lite galna bilder, men bjuder på dem!


Bilder tagna av: Linnéa Jönsson, Cornelia Johansson och Kim Johansson

Skogsbygdens Kennel


Av Linnéa - 25 maj 2012 19:01

 

idag hade jag sovmorgon till halv 8...aah!

sedan var det bara att traska till bussen för att sedan ha en nästan meningslös dag i skolan...

hade ingen rikrig lektion för än kl halv 2 då mitt sista NP genomfördes.

muntligt nationella i engelska...


och vet ni, det gick ganska bra om jag ska vara ärlig.

nää jag använde inte dem svåraste orden men jag tror min engelska lärare fattade vad jag menade ;)


sedan dog jag bara lite av värmen.

kaninerna tyckte också d var jobbigt så tog ner dem i våran svala källare.

dem fick turas om att springa fritt, passade på att ta några bilder på Helge.


...det som var minder bra var att jag glömde av teatern på byn idag :(

  

Alla foton e tagna av mig: Linnéa Jönsson

Av Linnéa - 24 maj 2012 21:38

dagen började målnigt och jag skämdes över att ha kortbyxor, men se där. det sprack upp och jag smälte nästan i solen.

vi hade matte, fick reda på lite prov.

svenska, jobbade med lite uppgifter med goa brudar!


och idrott i värme(slag)n.

grym dag!


där efter hade jag ridning, eller ja, kaninerna fick ett svalt bad innan då jag passa de på att kolla igen dem extra noggrannt.

IAF: på ridningen så valde jag madonna.

gick suuperbra!!

hon gick i rorm i galoppen och jag slapp dragnandet innan hindret.

MYCKET stolt över henne, och mig sj!


lite bilder från idag!

  

FÖLET SOVER!

inte jag som rider, d var ngn tjej på underbara sillen :)

alla bilder tagna utav mig, förutom d på mig :)

Vad Händer Här Näst?

* Dagsinlägg.

* Klicka här för att se filmen Fluffy.

* Hur du kollar hälsan på ditt djur.

* Hur cirkusar påverkat oss och djuren.
* Skolarbete- Min Zoobutik.
* Gymnasiearbete (pågår).

Presentation


Välkommen till Love Chivas!
Här följer du mig och mitt liv som omges av djur.
Följ min dag, mina tips och mina drömmar.
Kommentera och rekommendera och förgyll din dag.

Fråga mig

13 besvarade frågor

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Gästbok

Länkar

Mina Djur

Millenuims Tequila Sunrise,

Fanta

Fanta är en sprallig honkanin på 1 år. Köpte henne för kaninhoppningens syfte men hon har inte tävlat så mycket utan mest levt livet här hemma. Hon är dvärgvädur och har färgen Madagaskar.

 

Combination's Boss,

Helge

Helge är en kelsjuk hankanin på snart 3 år. Han liknar lite en hare men är faktiskt en viltgrå vädur. Han är en gud inne på tävlingsbanorna och gör alltid sitt yttersta och har därmed skrapat åt sig många rosetter och priser.

 

Chilli


Chilli är en inavlad sköldpaddsfärgad honkatt på över 3 år. Hon är lite speciell, det går inte att beskriva. Hon har svårt för att lita på nya människor så dem som hon faktiskt kelar med känner sig speciella.

 

Signe

Signe är mitt lilla extra djur, alltså inte min, men jag får låna henne när jag vill hur länge jag vill.

Signe är en 7 årig cain terrier om jag inte misstar mig. Hon är alltid full av energi, inte minst när hon ser en katt på gatan. Det bästa med henne är att hon gillar mig så pass mycket som hon gör.


Ovido - Quiz & Flashcards