lovechivas

Alla inlägg under februari 2013

Av Linnéa - 28 februari 2013 17:30

Idag hade jag ridlektion. Istället för att få Silver som jag vanligtvis brukar ha så fick jag en något större häst, Philosofi.


Vi gjorde lite vanliga dressyrövningar som sjänkelvikning längst långsidorna, galoppfattnar på volt OSV och jag tyckte att det gick bra. Dock blev hon lite förböjd i halsen i höger varv.


Mitt i lektionen så sattes en traktor igång och Pholosofi är den hästen som är fegast och mest stressad i stallet. Ja, iaf så började hon småstegra å skit men jag tyckte att jag klarade henne bra, jag hade händerna nerot, var dock lite lätt i sätet... men det gick bra!


Jag tyckte att det gick bra eftersom jag inte ridit henne på minst ett halvår, dock kunde jag inte sitta ner på henne, eller jo men jag skumpade. Eftersom jag mest tappade balansen så red jag för det mesta lätt, då kände jag att jag hade bäst balans och så satt jag ner när jag hade minskad trav eftersom hon var mindre skumpig då.

   Men nästa vecka ska vi ha samma hästar och då ska det gå bättre.


Jah har jätte svårt för att berömma mig själv...men känns som att nästintill alla i min ridgrupp alltid kan säga hur bra dem är, är det något fel på mig?

 

Och så mötte jag en älg påväg till bussen.


Av Linnéa - 27 februari 2013 20:35

Idag så hade jag med Signe till skolan. Jag fortsatte träna flyball och det gick jätte bra! Signe kan göra tasstarget på flyballmaskinen och hoppa alla hinder, dock separat, så nu har jag bara kvar att lära henna att greppa bollen och bära med den till mig! Det ska väl inte vara några problem?Lättare sagt än gjort säger jag!

Av Linnéa - 26 februari 2013 21:43

De säger att det gått varg här i Svenljunga idag.
Jag sms:ade min mamma att hon skulle öppna hos kaninerna eftersom det skulle bli varmt, till svar fick jag att man sett varg både nere i byn och i hembygdsparken. Jag tycker synd om vargarna eftersom det knappast finns några stora skogar här omkring... men jag tycker också synd om mina kaniner som får vara inne i min varma lekstuga. Men jag löste det rätt bra i alla fall, Fanta fick springa runt på vår stora altan i 1-2 timmar och Helge fick springa lös i lekstugan, jag öppnade fönstret liite så att det skulle komma in mer luft å så han också kunde känna på d fina vädret.
Hoppas vargarna har vandrat vidare sedan när våren kommer och vi bygger om lekstugan och kaninerna bor för det mesta utomhus. Vill inte att varggrejen går ut över mina djur på ett eller annat sätt!!

Av Linnéa - 25 februari 2013 17:16

Ååh vilket fint väder det varit idag. På vägen hem från bussen hämtade jag lite björkkvistar till kaninerna, sedan fick helge komma ut i uteburen och fanta fick springa lös i lekstugan. Jag la mattor uppe på kaninburana så att Fanta kunde springa vart som helt utan att fastna, tror hon uppskattade det. Men sedan märkte jag att hon hade grävft sönder golvet vid dörren... hehe, tror inte pappa blir lika glad över det som Fanta själv.


Chilli fick också komma ut lite, hon hatar snö och blev jätte chockad när hon sjönk igenom i varje steg, men det såg ut som att hon gillade att komma ut i solen lite.

Foton tagna av mig Linnea Jönsson

Av Linnéa - 24 februari 2013 22:27

 

Idag var jag hos Cornelia och vi åkte hundspann. Vi bad Cornelias mamma att hänga med eftersom hon är den alla hundar dyrkar. Jag kan säga att jag har nog aldrig åkt så fort!

Kim (Cornelias mamma) gick i förväg sedan så fick vi komma i kapp. På vägen var det nästan blankis och vi hade ingen broms.

Jag satt på sparken och Cornelia stog bakom, i andra nerförsbacken gick det så fort, jag var livrädd! Jag hade mina nya kängor på mig för föärsta gången och hade panik över att sulan skulle slipas bort, naturligt vis hamnar jag med skon framför sparken och den kör på mig, jag fick tre småå jack och en mosad tå. FAAN!! Skona fick inte gå sönder, det var villkåret för att jag skulle få ha på mig dem!


På vägen hem sprang hundarna inte så hysteriskt längre och jag kunde passa på att filma lite! :)


Klicka på länken för att se filmen -> https://www.youtube.com/watch?v=UNnRIvvkvS8

Vet inte varför jag inte kunde ladda upp den direkt på bloggen, men aja det är antagligen någonting som strular :(

Av Linnéa - 23 februari 2013 18:37


Mina små degklumpar fick äntligen komma ut och hoppa i dag.

Mela och Sofia var här och vi hoppade med våra kaniner i kylan. Det gick relativft bra för att vara typ andra gången i år och med tanke på deras dåliga kondition samt kylan.

Fanta har alltid svårt för att ta sig igenom banan felfritt med en gång, det tar ett tag innan hon känner sig bekväm och kan ta till dem fina stegen och den bjudningen som hon har. Men när hon kännde sig bekväm gick det super!

   Helge var stressad som vanligt, jag har vant mig så mycket över hur Fanta är så det kom som en chock hur Helge är under hoppningen. Men den senaste tiden har helge blivit mycket goare, han älskar att vara i knät och mysa och tror det är för han verkligen känner att han litar på mig. Jag får se om jag kastrerar honom i år eller om jag väntar ett år till, han kommer bli kastrerad någon gång i livet i alla fall så att han får leva i flock och vara en riktig kanin!

Det var synd att det va kallt, måde Fanta och Helge frös så det skakade så jag fick gossa in dem i min jacka. Inte snällt av moder natur att skifta väder så, precis när de börjat fälla så blir det över -10 grader.

Mela tog lite bilder när jag hoppade, tyvärr fick jag ingen på Fanta, men på min gooding Helge!


Av Linnéa - 21 februari 2013 20:52


Idag hade jag hopplektion, jag fick som vanligt godingen Silver och var sjukt taggad!


Vi börjar hoppa igång och det går rätt okej, Silver har svårt för fattningarna och är tvungen att springa in i dem, men väl inne så funkar det. Vi hoppar och gör galoppombyten och tränar snäva svängar. Tillslut ska vi bara hoppa en kombination och jag känner att jag har kontroll, DÅ reagerar Silver på att hindret består av ett plank och svänger undan, dock lite sent, så hon hoppar rätt in i hinderstödet! Jag fattar ingenting,tyckte att jag red bra.

   Men tror det var bra att det hände för sedan tänkte jag mycket mer på inramning och bjudning och då gick det.

Hindren höjdes och var runt 70-80, lilla Silver flög över och bytte fint galopp över hindren och jag var riktigt nöjd över min sitts, jag tappade henne lite efter ett hinder men jag fick göra om samma sväng och då lyckades jag. Jag är så nöjd förutom den lilla incidenten i början.


Efter ridlektionen lärde jag hela gruppen hur man gör en höknuta, hästarna blev helt galna och höll på i evigheter med sin miljöberikning, prova detta hemma, riktigt kul att kolla på hästarna, samtidigt som hästarna fördröjer ättiden!

Av Linnéa - 21 februari 2013 17:06

Idag hade jag två redovisningar, ett i djurvård och ett i djurassisterad terrapi.


Redovisningen i djurvård gick jätte dåligt och det känndes som att världen var emot mig. Jag skulle berätta om hur vi hade tänkt att inreda ett terrarie till sköldpaddor, det var ett grupparbete och när jag skulle börja prara var vår Power point slut så jag kunde inte visa några bilder eller någonting!

Jag började nästan gråta, jag va så sjukt trött och allt gick bara fel!


Men sedan hände något, det visade sig att den power pointen jag satt och jobbade med hela dagen till redovisningen i djurassisterad terrapi blev riktigt bra. Jag var sjukt nöjd med min och Linneas insatts och det gick superbra. Stolt över fanta som deltog i projektet!


Nu ska jag ha ridning, får se om jag orkar göra ett btill inlägg om  d i kväll!

Vad Händer Här Näst?

* Dagsinlägg.

* Klicka här för att se filmen Fluffy.

* Hur du kollar hälsan på ditt djur.

* Hur cirkusar påverkat oss och djuren.
* Skolarbete- Min Zoobutik.
* Gymnasiearbete (pågår).

Presentation


Välkommen till Love Chivas!
Här följer du mig och mitt liv som omges av djur.
Följ min dag, mina tips och mina drömmar.
Kommentera och rekommendera och förgyll din dag.

Fråga mig

13 besvarade frågor

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9 10
11 12 13 14
15
16
17
18
19 20 21
22
23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Gästbok

Länkar

Mina Djur

Millenuims Tequila Sunrise,

Fanta

Fanta är en sprallig honkanin på 1 år. Köpte henne för kaninhoppningens syfte men hon har inte tävlat så mycket utan mest levt livet här hemma. Hon är dvärgvädur och har färgen Madagaskar.

 

Combination's Boss,

Helge

Helge är en kelsjuk hankanin på snart 3 år. Han liknar lite en hare men är faktiskt en viltgrå vädur. Han är en gud inne på tävlingsbanorna och gör alltid sitt yttersta och har därmed skrapat åt sig många rosetter och priser.

 

Chilli


Chilli är en inavlad sköldpaddsfärgad honkatt på över 3 år. Hon är lite speciell, det går inte att beskriva. Hon har svårt för att lita på nya människor så dem som hon faktiskt kelar med känner sig speciella.

 

Signe

Signe är mitt lilla extra djur, alltså inte min, men jag får låna henne när jag vill hur länge jag vill.

Signe är en 7 årig cain terrier om jag inte misstar mig. Hon är alltid full av energi, inte minst när hon ser en katt på gatan. Det bästa med henne är att hon gillar mig så pass mycket som hon gör.


Ovido - Quiz & Flashcards