lovechivas

Alla inlägg under maj 2013

Av Linnéa - 21 maj 2013 20:41

RVHD orsakas av ett Calicivirus. RVHD sprids i första hand från kanin till kanin men kan även överföras via andra djur, människor eller utrustning. Sjukdomen förekommer på vilda kaniner på Gotland och i södra Sverige. Det senaste året har viruset spridit sig hastigt norrut och hunnit ända upp mot Mälardalen.

Sjukdomen är väldigt smittsam och har en dödlighet på nästan 100% bland djur äldre än 2 månader. Inkubationstiden är dessutom kort, endast någon dag eller två.


Det bästa sättet att förebygga RVHD är att låta vaccinera sin kanin. Även om man bor i ett område där sjukdomen inte finns, kan det vara bra att vaccinera om man deltar på utställningar, reser mycket med kaninen eller på annat sätt har kontakt med många kaniner från olika håll i landet.

Källa: http://www.veterinaren.nu/kanin/sjukdomar/infektioner-och-parasiter/rvhd-kanin/ 

 

På grund av allt detta begav jag mig iväg för att vaccinera mina små hårtussar, passade på att plocka med mig min kompis 3 kaniner också. Jag trodde att vi skulle vara ca 4 personer som kom till vaccinationen men nejdå, ca 40 kaniner va där! 




Av Linnéa - 18 maj 2013 15:50

Nu är det inte långt kvar tills skolan slutar så det är mitt fokus där just nu, dock har jag skickar in två inlämning nu så nu kan jag med gått sammvete sätta mig inne på bloggen och lägga upp bilderna jag tog i torsdags då vi hade lektion på djurparken och fick kolla på dem nyfödda djurungarna och dem nya djuren dem har fått, röd panda. Sedan blir det mer plugg, jag har 3 inlämningar som jag vet ska skickas in varav en är i stort sätt färdig men dem andra är inte ens påbörjade, urk, kill mee.

Av Linnéa - 12 maj 2013 11:22

Den här buren jag pratar om är den första markburen till kaninerna, den har hängt med sedan jag var 11 så i stort sätt 7 år nu. Men nu äntligen ska den bort och ersättas med något sååå mycket bättre.


Jag har alltid hatat buren, den är svårstädad, ligger i skugga ca 90% av dagen, när det regnar kommer det vatten från lekstugetaket och rinner ner i den och för de kaniner som är svårfongade är det ett helvete!


Men nu ska den som sagt bort, lekstugan ska byggas ut och kaninerna ska istället få var sina gårdar där dem dessuton ska kunna få springa ut och in mellan hagen och lekstugan presis som de själva vill, det kommer bli awesome!

Just nu myser mina två kaniner i sina betesburar. När jag kom ut i morse och hälsade på dem blev Fanta så glad att hon gjorde glädjeskutt, det värmde hjäratat.

Fanta tränger sig in mer djupare i mitt hjärta, hon är så go! Hon kan springa in i sin bus själv, sitter gärna i knät och har en otrolig charm och nyfikenhet.

Helge är ju min poyk, men han är svårare, stressar lätt upp sig, nästa år ska han kastreras och då hoppas jag att han blir lugnare.

Vi fick flytta träburen idag för att dem grävt en stor ljup tunnel, men att gräva är miljöberikning och ett naturligt beteende ^^


Av Linnéa - 9 maj 2013 11:23

Klicka på länkarna i inlägget för mer information!

För några mådander sedan gick min kanin Hoppsan bort som ni säkert redan vet. Eftersom kaniner är flockdjur så är de tvugna att leva tillsammans, vilket mina gör. Dock trivs jag inte med att ha endast två kaniner, ifall något skulle hända och den andra kaninen skulle blir själv...sååå till slutet av sommaren flyttar förhoppningsvis en ny liten krabat hem till mig.


Min lilla fader är en tävlingsmänniska och det var lite pinsamt att tacka nej till de kullar där inte föräldrarna hade det som kräddes, enligt honom. Han sa att jag fick skaffa en till kanin om den va från SM vinnaren. Jahopp... Men nu har jag hittat och visat intresse hos en kull.

Mamman är samma som Fantas, Glädjens Ärofull.

Pappan är SM:vinnarens son, Pralinens Ch Pay To Play.

Och eftersom jag vann Milleniums ungkanin kommer jag få lite rabatt!


Jag hoppas värkligen att det blir någon hona ur kullen, och skulle den ha pappans beteckning hade jag dött, för han är sjukt snygg! Dock är jag lite orolig över att det inte blir många ungar alls och att dem som kommer är hanar, för jag är ute enfter en hona som kan bo ihop med Fanta. Helge kastreras nästa höst och då är det tänkt att alla ska bo tillsammans. Då är det svårt att sätta ihop 2 hanar.


Någon trängsel kommer det iaf inte bli eftersom Kaninstugan ska byggas ut och bli mycket större än de de har nu!

Av Linnéa - 6 maj 2013 21:00

Vad får mig att stressa hem från bussen med mjöksyra i benen och vad får mig mest glad efter en lång och jobbig cykeltur?

Svaret är Hästar.


Efter skolan tog jag moppen upp till min sköthäst Obladi får att sedan ta en kort men nyttig tur i skogen. Synd bara att det kommer 1000 lastbilar och bilister utan hänsyn när man ska rida över vägen, Obladi fick lite fnatt och konstrade sig en gång men annars var hon lugn och fin, duktig tjej!

Sedan måste jag börja skryta lite med att jag börjat röra på mig, wow, får se hur länge det håller i sig!?
Efter att ha cyklat i över en halvtimma med min kompis kommer vi fram till stallets unghästhage och då känndes plöttsligt allt hårt slit värt det! Detta kommer vi göra oftare :D

Bilder tagna av Linnea Jönsson & Caroline Fransson

Av Linnéa - 5 maj 2013 18:35

Ledsen för den dåliga uppdateringen men jag hoppas att ni söker er tillbaka för här är ett nytt inlägg!

Jag har nyss varit ute och hoppat med kaninerna tillsammans mer två kompisar (Mela & Sofia) och deras kaniner Pippin och Tuffs. Vi byggde en bana på 10 hinder uppe på fotbollsplanen och det var rätt gött att för en gång skull hoppa på helt plan mark.

Fanta (Milleniums Tequila Sunrise) var lite dryg i första rundan och stannade några gånger men inga rivningar här inte, sedan flöt det bara på. För varje runda blev hon säkrare och flög över hindrena som att hon inte gjort något annat, är så stolt över min fina tjej.

   Som ni ser på alla bilder så varierade vi hindren mycket med lådor, liggande hinder, rättupstående, lutande etc och runt om sprang det folk så det blev sammtidigt lite miljöträning, en fin bonus.

Helge (Combinations Boss) fick hoppa i bröstsele för första gången idag, tror han tyckte att det var lite ovant för han var väldigt dryg i början. Men efter varje runda blev han säkrare tills han flög över hindren med dem fina hoppstegen som han har.

   Jag kan erkänna att motionen av kaninerna inte varit så aktiv det sissta men kaninerna gjorde så gått det kunde och jag kunde inte bejära mer. Nu har alla tävlingar startat igång med så nu få kaninerna jobbas igång med så de orkar med tävlingsdagarna.

Bilder tagna av Mela, Sofia och Linnéa

Vad Händer Här Näst?

* Dagsinlägg.

* Klicka här för att se filmen Fluffy.

* Hur du kollar hälsan på ditt djur.

* Hur cirkusar påverkat oss och djuren.
* Skolarbete- Min Zoobutik.
* Gymnasiearbete (pågår).

Presentation


Välkommen till Love Chivas!
Här följer du mig och mitt liv som omges av djur.
Följ min dag, mina tips och mina drömmar.
Kommentera och rekommendera och förgyll din dag.

Fråga mig

13 besvarade frågor

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Gästbok

Länkar

Mina Djur

Millenuims Tequila Sunrise,

Fanta

Fanta är en sprallig honkanin på 1 år. Köpte henne för kaninhoppningens syfte men hon har inte tävlat så mycket utan mest levt livet här hemma. Hon är dvärgvädur och har färgen Madagaskar.

 

Combination's Boss,

Helge

Helge är en kelsjuk hankanin på snart 3 år. Han liknar lite en hare men är faktiskt en viltgrå vädur. Han är en gud inne på tävlingsbanorna och gör alltid sitt yttersta och har därmed skrapat åt sig många rosetter och priser.

 

Chilli


Chilli är en inavlad sköldpaddsfärgad honkatt på över 3 år. Hon är lite speciell, det går inte att beskriva. Hon har svårt för att lita på nya människor så dem som hon faktiskt kelar med känner sig speciella.

 

Signe

Signe är mitt lilla extra djur, alltså inte min, men jag får låna henne när jag vill hur länge jag vill.

Signe är en 7 årig cain terrier om jag inte misstar mig. Hon är alltid full av energi, inte minst när hon ser en katt på gatan. Det bästa med henne är att hon gillar mig så pass mycket som hon gör.


Ovido - Quiz & Flashcards