lovechivas

Alla inlägg under augusti 2013

Av Linnéa - 25 augusti 2013 11:04


Nora är en Västgötaspets som vunnit mycket priser i utställningsvärlden, och även om hon börjar bli lite äldre nu så kom hon 4 BIG på förra helgens utställning! Jag hängde med som fotograf, men det var inte så lätt att stå med sin dyra kamera och fota i spöregn...





Ängla (Noras dotter)


Av Linnéa - 21 augusti 2013 20:17

Parken zoo är en djurpark med dåligt rykte, ska jag vara ärlig sa jag efter kalla fakta att jag aldrig skulle besöka denna djurparken, men nu gör jag ett gymnasiearbete om djurparker och här är jag, med

bildbevis och allt! Men jag ångrar ärligt talat inte att jag besökte djurparken! Den va sjukt mysig och djuren hade fina hägn, dem va inte enorma men inte små heller och ytan är faktiskt inte viktigast utan vad man gör med den! Inhägnaderna låg nära varanndra så hela tiden såg man nya spännande djur och det var riktigt kul att gå runt, man tröttnade inte! Förutom djur hade de en dinosauriepark som liknar den på universeum, riktigt kul, och min kompis Cornelia blev nersprutad i vatten av en utav dem! xD


Det sämsta med parken var brist på information, dem säger att dem räddar all världens djur men det stod knappt någonting alls om det! Man fick tom leta efter skyltar för att se vad det var för djur som gick i hägnen! Sen hade det mest djur för visning, dvs att de djuren de visade upp var med för att locka besökare än som ett bevaringsprojekt för att arter inte ska dö ut. OCH i början hade dem en låt som spelades när man kom in i parken, den va nästan genmanipulerande! Dem sjöng "Parken Zoo är så rolig...bla bla bla" och den fastnade på hjärnan! Kanske var inte parken bra utan det var bara låten som fick mig att tro det, vem vet? xD

Övriga bilder

Av Linnéa - 18 augusti 2013 22:01

 

Snart börjar skolan och eftersom jag börjar 3an så ska vi göra ett gymnasiearbete, ett valfritt arbete om ens inriktning man arbeter med under hela årdet och sedan lämnar in innan man slutar. På mitt gymnasiearbete ska jag skriva om sveries djurparker så nu i helgen har jag tillsammans med Cornelia Johansson besökt både Kolmåden och Parken zoo.


Så i lördags var vi alltså i Kolmården! Det var en gigantisk djurpark med massa olika arter av djur. Många djur bodde tillsammans med arter de ALDRIG skulle träffa om de bodde i det vilda, men det funkade bra! Inhägnaderna var stora och överallt satt skylltar om arter, om de va utrotningshotade och vad vi kan göra för att hjälpa till. Förutom skylltar fanns det shower då de visade upp tränade djur som tillexempel Delfiner och rovfåglar, under showerna berättade det om vad vi människor gör med planeten, djurens utrotningshotning och det fastnar verkligen i huvudet! Utanför djurinhägnaderna var det ibland personal som stog och pratade om djuren. Detta gjorde att infotmationen når alla människor!


Det jag tyckte var negativt med parken var att den va föör stor, man fick lixom leta efter djuren och gå långt utan att se något. Sedan var priset sjukt högt, 399 kr för en dag, vet inte om det är värt det, eller kanske om man gör som jag och Cornelia gjorde och kollade på alla shower etc. Sedan var uppvisningen av djuren svår i vissa hägn, i björninhägnaden var det en stor stenvägg i vägen för halva inhägnaden så man såg inte så mycket.


Jag ber om ursäkt för alla usla bilder jag tagit, men vi va där i prinsip hela dagen, det regnade och jag var trött så blev bara några snabba knäpp... Bättre bilder kommer i nästa inlägg då jag skriver om Parken Zoo!

Orkade inte heller ladda upp en bild på varje djurart så ni får nöjja er med dessa :)


Björn


Järv

Höna (Barnens zoo)

Afrikans dvärgget + Conelia (Barnens Zoo)


Kapybara


Mara


Någon slags lama?


Tapir


Savanndjur


Svartvit Vari


Kamel


Gorilla


Tiger


Säl


Delfinshow


Rovfågelsshow



? (Linbanan)

Lejon

Afrikanska Vildhundar


Av Linnéa - 16 augusti 2013 01:36


Här sitter jag mitt i natten när jag egentligen borde ligga i min säng och sova. I morgon bitti ska jag ta ut "min" lilla hund Signe på en långpromenad, det var ett tag sedan jag träffade henne nu. Hoppas hon kommer ihåg mig, eller iaf gosiset i fickan.


Sedan tror jag att jag och päronen sa att vi skulle köpa en nya säng till lilla mig, för nu har dem äntligen insett att min säng är nåågot liten... Och när det är klart ska jag packa massa gojjs och dra till min kompis och sova där för på lördag morgon drar jag och hon tillsammans med hennes mamma upp till Stockholm för att besöka Kolmården och Skansens djurparker inför ett gymnasiearbete vi ska göra i trean (kommer mer info om det). Så ska hennes mamma ställa ut hundar under tiden.


När jag kommer hem på söndagen ska jag sooooovaaaa sen kommer killen på måndagen och sover hos mig tills tisdag, sen på tisdag har jag körlektion och efter det tältning med killen och 2 andra kompisar tills på onsdag. Där efter blir det la att ta ett djupt andetag för på torsdagen börjar jag skolan igen... OJ vad denna sommaren har gått fort! Men jag ska inte klaga, den har varit AWESOME!

 

Bild från Nordens Ark, fotad av mig Linnea Jönsson.

Vad Händer Här Näst?

* Dagsinlägg.

* Klicka här för att se filmen Fluffy.

* Hur du kollar hälsan på ditt djur.

* Hur cirkusar påverkat oss och djuren.
* Skolarbete- Min Zoobutik.
* Gymnasiearbete (pågår).

Presentation


Välkommen till Love Chivas!
Här följer du mig och mitt liv som omges av djur.
Följ min dag, mina tips och mina drömmar.
Kommentera och rekommendera och förgyll din dag.

Fråga mig

13 besvarade frågor

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Gästbok

Länkar

Mina Djur

Millenuims Tequila Sunrise,

Fanta

Fanta är en sprallig honkanin på 1 år. Köpte henne för kaninhoppningens syfte men hon har inte tävlat så mycket utan mest levt livet här hemma. Hon är dvärgvädur och har färgen Madagaskar.

 

Combination's Boss,

Helge

Helge är en kelsjuk hankanin på snart 3 år. Han liknar lite en hare men är faktiskt en viltgrå vädur. Han är en gud inne på tävlingsbanorna och gör alltid sitt yttersta och har därmed skrapat åt sig många rosetter och priser.

 

Chilli


Chilli är en inavlad sköldpaddsfärgad honkatt på över 3 år. Hon är lite speciell, det går inte att beskriva. Hon har svårt för att lita på nya människor så dem som hon faktiskt kelar med känner sig speciella.

 

Signe

Signe är mitt lilla extra djur, alltså inte min, men jag får låna henne när jag vill hur länge jag vill.

Signe är en 7 årig cain terrier om jag inte misstar mig. Hon är alltid full av energi, inte minst när hon ser en katt på gatan. Det bästa med henne är att hon gillar mig så pass mycket som hon gör.


Ovido - Quiz & Flashcards