lovechivas

Alla inlägg under november 2012

Av Linnéa - 30 november 2012 19:33

Idag så hade vi en djurdag full utav klickerövningar.

Dagen började i djurparken då vi skulle klickerträna gårdsdjuren. De flesta tog dem nya djurungarna och ville lära dem lite olika saker. Men jag gav mig an den sura vuxna kaninen. Hon är skygg, envis och litar inte på människor, vi provade massor med olika godbitar för att få henne att tycka om oss men hon brydde sig inte om maten alls. Vi insåg att hon var mycket nyfiken och började klicka in henne genom att varje hång hon gjorde hågonting som hon tyckte om, så klickade vi på vår klicker (med vi menar jag mig och 2 andra), då kommer kaninen såsmåningom tänka "glädje" när den hör klicken eftersom vi klickar när kaninen har kul.


Sedan hade vi djurassisterad terapi och vi tränade Target. Targeting är ett sätt att få djur att snabbt göra beteende. Ett target (någonting) är en hjälp/styrning för att få hunden att göra det beteende som är önskat.

Vi körde handtarget och "tallrikstarget", så när hunden nuddare med nosen på vår hand/tallrik så klickade vi på klickern och hunden får en godis. klicket betyder att något bra/gått är påväg. så när hunden nuddade med nosen och hör ett klick så visste den att det den gjorde var rätt!

   vet att det låter komplicerat...men det är bara för att jag inte kan förklara :P



Bilder jag tog under hundträningen

Av Linnéa - 27 november 2012 13:25


Igår när jag gick ut till kaninerna och gav de mat så då hörde jag ett jätte skumt ljud fråh hoppsans mage.


Det lät som när vi människor är hungriga och vår mage kurrar, fast högre, tyckte jag iaf...jag kanske bara inbillade mig eftersom hon är så liten.
   Min första tanke var att magen kanske kom igång när hon mörjade att äta, men efter en stund så tänkte jag ju på att det inte har låtit så innan vid utfodring. Jag blev rädd och gick in och började söka på internett. Där stog det att det förmodligen berodde på att kosten inte var korrekt eller att man bytt kost för hastigt och att det kunde utveklas till Trumsjuka (en dödlig magsjukdom hos kaniner) om man inte gjorde något åt saken. 
   Så vitt jag vet så har jag inte ändrat kosten på ett år så jag tänkte dirrekt att kosten inte var ngot fel på. Alla mina kaniner får samma kost och dem andra två mår prima.
   Jag frågade Frida som jag brukar tävla ihop med och hon sa att kosten kanske är fel iaf och att hon får för lite mat. Då slog det mig! Det var inte länge sedan som Hoppsan flyttade ihop med Fanta, och Fanta äter inte lite mat precis, efterson hon fortfarande växer. Antagligen så har Fanta ätit mycket av dem maten som är meningen att Hoppsan ska äta. Frida nämde också att maten jag ger dem kanske inehåller för lite Protein och för mycket kålhydrater... För i hö, äpplen, morot, knäckebröd och pellets så finns det la inte så mycker protein antar jag. Jag får söka lite till på internett...

   Jag är sååå glad att jag känner mina kaniner soppas väl att jag snabbt märker att någonting är fel! 

   Men jag har så fruktansvårt dåligt samvete över att det blivit såhär, men Hoppsan är så lik en människa, hon har såå tydligt kroppspråk och man kan läsa av henne så bra i vad hon vill. 


Av Linnéa - 22 november 2012 19:15

Obladi


Hade studiedag men ställde klockan ändå. Skulle ta moppen till Lena och tillsamans rida ut vid halv 12. Fixade iordning Obladi för att sedan sitta upp.


Vi skrittade en bit ut på en skogsväg tills vi ser en stor skogsmaskin framför oss, vi vet inte vad vi ska göra, det är den ända vägen vi kan ta och hästarna var inte sugna för att gå närmare, inte jag heller. Men tillslut så åker den iväg och vi kan fortsätta, marken är geggig efter nattens regn och man slinter hit och dit, tillslut känner jag igen mig och vi har ridit hem till Cornelia för att rida i hennes paddock, jag nämner en ridväg så det blir la ca ett varv i paddocken innan vi rider vidare. Det blir lite trav och galopp på en skogsväg och det är så underbart. Obladi är en fantastisk häst även om hon är något pigg ibland.

På väg hem blir Lenas häst trött och lunkar sakta men säkert frammot, men hem kommer vi.

Äälskar att rida hos Lena, man känner sig så trygg på hennes hästar och hon är så spontan. Blir tryggare och tryggare för varje gång så snart kan jag la till och med vara mig själv! ser fram emot det!


På kvällen var det ridning igen, fast på ridskolan. Vi övade lite galoppombyten och det gick aas bra i vänster varv. jag var den första som klarade det på första försöket och det var så underbart. Men i andra varvet var det myycket svårare, det gick mycket fort, för fort, jag försökte sitta djupt ner i sadlen och bromsa men det hjälpte inte mycket, man skulle ta en stark sväng, nästan helt om på hörnlinjen från a-b och ja det gick la inte så bra. Men är stolt ändå, även om jag slarvade lite!

Silver

Av Linnéa - 21 november 2012 12:13

Valpisen och Jag - Taget av Cornelia J

Har haft så mycket med skolan och annat, men idag har jag studiedag så nu kommer det lite nya uppdateringar på bloggen!

Ska bjuda på lite gulliga bilder på djurungar som jag fotat hos min kompis!

Hoppas ni gillar djurbebisar lika mycket som jag!


Alla bilder är tagna av mig Linnea Jönsson

Av Linnéa - 18 november 2012 20:16


Jag och hoppsan

Tävlingsdax idag!

Idag så skulle jag tävla nere i Västkustens kaninhoppare, jag hade med mig alla tre kaninerna och lagom mycket förväntningar.
   Är såå glad att jag klädde mig soppas varmt som jag gjorde, för frös knappt alls. Jag åkte dit med Frida som jag tävlat med en tid nu + två tjejer som är ett år äldre än mig, Sofia och Mela.

   Väl där gick det lagon drygt, det man gjorde var att äta, gosa med kaninerna och sätta upp hinder. Tillslut var det min tur att hoppa och Helge var stressad som vanligt, men framhoppningen gick ändå bra. Fast på banan så tyckte han det var alldeles för jobbigt, hindren var stora och han vägrade och rev, blev totalt 4 fel och ingen final.

   Sedan var det hoppsans (1 bilden) tur och hon ville inte hoppa alls, eller jo 1 hinder + start!

   Fanta (6 bilden) var glad som vanligt men inne på banan så var hon ganska lullig och slarvrev 4 hinder.


Så dagen gick inte så bra resultatmessigt men ja, Frida plockade pinne med hennes kanin Alma (5 bilden) så d va ju värt att åka dit :)





Av Linnéa - 16 november 2012 20:13


I går så hade vi en heldjurig dag! först hade vi en lektion med bland annat vår djurvårdslärare, vi pratade om olika saker som händer i vår kropp när vi använder våra sinnen.

Madde började äta citroner och då hände det massa i vår kropp, folk satt och grimaserade, rös och salivpruduktionen ökade krafftigt. haha det var skilt coolt, att kroppen kan börja göra olika saker av att bara kolla på när någon äter någgonting som vi vet är riktigt surt!

Vi övade också på klickerträning!


på eftermiddagen så hade vi djurassisterad terapi, vi skulle träna hundar till att göra någonting som hjälper funktionshindrade personer. Vi jobbade i par eller enskilt och varje "grupp" hade en hund, jag och en i klassen skulle lära hunden att visa en döv att telefonen ringer.
   det var super rörigt och det gick inte alls bra, jag tappade humöret eftersom det inte funkade. Kännde att vi tappade varandra och vi fick ta en paus. Det blev inte bättre, det var först när vi hade 10 minuter kvar som vi kom igång.


igår gick inte alls bra... när skolan var slut åkte jag hem innan jag skulle ha ridning.
tänkte variera mig lite och valde en häst jag aldrig ridit innan fast vi hade hoppning.


vi började med att självständigt värma upp hästarna innan vi fick galoppera två och två på en volt över två bommar. vi fortsatte med att ta lite delar utav en bana, det gick bra fast att häsen jag red pinnade på som en raket och bockade.

MEN när det kom till själva banan så stupade allt, jag var virrig eftersom jag inte alls är så bra på att komma ihåg banor, sedan gick det så fort så att nästan hästen låg i kurvorna. När jag bromsade så drog hon upp huvudet och jag bah...jahopp... höll nästan på att koppa in i ett hinderstöd, men silver som hästen heter gjorde allt för att hjälpa mig så var jag glad över det. och jag fick hoppa om det som gick allt för dåligt och då gick det bättre.

för börjar man hoppa dåligt så blir allt typ dåligt... d suger!

 

BTW: glömde att säga att jag försov mig och kom försent, sedan stod jag vid fel busshållplatts och då gick det iiiinte bättre..

Av Linnéa - 13 november 2012 21:51

Bara mååste lära mina kaniner detta!!

Så himla coolt och prktist!

Den sista videon är för er som tycker att kaninhoppning är töntigt!!!


Av Linnéa - 12 november 2012 19:13

Jag, Luna och Nora

Blir ibland så jävla arg på oturen jag ständigt går och bär på, den har fått mig att gråta miljontalsgånger och den får mig att bli besviken varje dag. Är så avundsjuk på de människor som har tur i allt dem gör och jag undrar så hur de gör!?


Idag i skolan var vi tre stycken som skulle lotta om vilka två som skulle få åka och praktisera på Omplaceringshemmet för djur som finns i göteborg... jag stog där och tog upp en lapp som jag visste att det skulle stå "Fale! på, och synsk som jag är så fick jag den, ville nästan börja gråta.
   Inte för att vara sådan men jag hade faktist kommit med förslaget och pratat lite med båda två, och så är det jag som inte får komma med. Känns som mitt liv suger fett just nu...


Men kanske ska jag och min kompis Cornelia åka upp till norland och praoa på ett ställe där dem kör hundspann! Det vore så sjuukt kul om det skedde nu när jag är så depprimerad, det är nog ens största dröm egentligen, eftersom soppas få människor får köra ett hundspann utan att betala flera tusen kronor. Håller tummarna! (y)

Vad Händer Här Näst?

* Dagsinlägg.

* Klicka här för att se filmen Fluffy.

* Hur du kollar hälsan på ditt djur.

* Hur cirkusar påverkat oss och djuren.
* Skolarbete- Min Zoobutik.
* Gymnasiearbete (pågår).

Presentation


Välkommen till Love Chivas!
Här följer du mig och mitt liv som omges av djur.
Följ min dag, mina tips och mina drömmar.
Kommentera och rekommendera och förgyll din dag.

Fråga mig

13 besvarade frågor

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7 8 9 10 11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Gästbok

Länkar

Mina Djur

Millenuims Tequila Sunrise,

Fanta

Fanta är en sprallig honkanin på 1 år. Köpte henne för kaninhoppningens syfte men hon har inte tävlat så mycket utan mest levt livet här hemma. Hon är dvärgvädur och har färgen Madagaskar.

 

Combination's Boss,

Helge

Helge är en kelsjuk hankanin på snart 3 år. Han liknar lite en hare men är faktiskt en viltgrå vädur. Han är en gud inne på tävlingsbanorna och gör alltid sitt yttersta och har därmed skrapat åt sig många rosetter och priser.

 

Chilli


Chilli är en inavlad sköldpaddsfärgad honkatt på över 3 år. Hon är lite speciell, det går inte att beskriva. Hon har svårt för att lita på nya människor så dem som hon faktiskt kelar med känner sig speciella.

 

Signe

Signe är mitt lilla extra djur, alltså inte min, men jag får låna henne när jag vill hur länge jag vill.

Signe är en 7 årig cain terrier om jag inte misstar mig. Hon är alltid full av energi, inte minst när hon ser en katt på gatan. Det bästa med henne är att hon gillar mig så pass mycket som hon gör.


Ovido - Quiz & Flashcards