lovechivas

Alla inlägg under oktober 2012

Av Linnéa - 31 oktober 2012 19:12


OMG sov till halv 12 idag, men dagen blev superkul ändå!

Jag fick gå ut med hunden jag ska ha med mig till skolan på onsdagar då vi har lektionen HUNDSPORT! Jag brukar inte gilla terriers men denna lilla Signe är helt ok. Hon var full med energi och vi var ute och gick med rask takt i 40 minuter.


Det finns ju massor med övningar man kan göra när man är ute och går.

Här är ett exempel:

Har du med dig godis så kan man gömma det under barken i träd så att hunden får leta fram godbitarna.


Sedan så åkte jag till Lena och skulle rida på mina sköthästar.

Red först på Obladi, lenas hopphäst. Det gick sådär, Hon var helt olik den hästen jag brukar rida så kändes lite ovant, men lite fint fick jag henne att gå även om det inte gick bra hela tiden.

Efter en stund satt jag upp på Agnes, Lenas friser. Hon var skuukt seg i skritt men så fort hon började trava så gick det knappt att få stopp på denna lilla damen. Haha, det var kul men det såg nog inte så snyggt ut.


Ska bli slut med lata soffpotatisLinnea!


Bilder är tagna av mig Linnea Jönsson

Av Linnéa - 30 oktober 2012 17:20


Hoppsan

Hermelin, 3år

Kan vara sur


Fanta

Vädur, 5 månader

Sprallig och nyfiken

 

Första steget i: Få ihop dina 2 kaninhonor.

Ha kaninerna i ett rum/stor bur, du ska kunna rycka in när som helst om kaninerna skulle hamna i slagsmål. Du ska ha kaninerna såhär ända tills du ser att kaninerna bestämt rangordning (det kan ta en sekund till hur lång tid som helst).

 

Steg två:

Fortsätt ha dina kaniner i en mycket stor bur så att dem lätt kan komma ifrån varandra. Vakta dem och ha dem bara tillsammans korta stunder.

 

Steg tre:
När du kan lita på att kaninerna inte skadar varandra kan du lämna ihop dem längre och längre stunder.

 

Steg fyra:

Du ser täcken på utveckling när kaninerna kansle sitter bredvid varandra?

 

Steg fem:

När du kan minska burar utan att kaninerna börjar bråka, då har du lyckats.

 

Fler tipps:

Ha kaninerna i miljöer/burar där dem inte varit innan. Då kan dem börja försvara "sitt" revir mot den andra.

Ha en STOR bur, burar du tror ser stor ut, ta 2 såna!



Av Linnéa - 28 oktober 2012 19:57


 

Var i stallet idag för att kolla på lite hästhoppning, skulle fota Lena som skulle tävla.

Det är hos henne jag ska börja rida och man blir ju stolt när dem VINNER på 1m! Grattis!


Här är lite bilder<3

Dem blev lite suddiga...min kamera har svårt för att fota i ridhus :/

 



Bilder är tagna av Linnéa Jönsson

Jepp sedan har jag fått en hund som jag ska ha med mig på hunddagarna i skolan :D

 

 

Av Linnéa - 27 oktober 2012 21:50

BILDBOMB!

Passade på att fota kanierna idag när pappa krattat ihop en stor lövhög, stackars pappa fick holla i dem, haha det var lite kaos när dem ville vara överallt och ingenstans så därför blev vissa bilder något suddiga, han inte ändra inställningarna på kameran innan pappa gav upp...

Jaaa... första bilden blev la bra iaf... skyller på fanta på resten, hon ville bara hoppa omkring och leka <3

Alla bilder är tagna av mig Linnea Jönsson!

Men är bara stolt över den första

Imon blire att fota Clear round och ni får träffa på en utav mina sköthästar<3

Av Linnéa - 27 oktober 2012 12:55


Varför satt musen och gnagde på sitt hjul hela tiden?

Bara jag som tycker att zooaffärer ska vara en förebild för oerfarna djurägare?
Jag tycker att zooaffärer ska visa upp hur man håller djur på ett bra sätt och hur man kan på bästa sätt ta hand om sitt djur.

Men dessa affärer tycker jag gör tvärt emot! djuren hålls i burar i minstra lagret (antagligen för att marknadsföra sina pyttesmå gallerburar) och djuren har svårt att komma undan människor eftersom deras gömställe/lådor är ställda så att man kan kolla rätt in i dem eller så har dem ingenstans att komma undan över huvud taget!

Detta leder till att djuren kan bli stressade och må sykist dåligt.

Inredningen i burar är förutom att djuren har svårt att gömma sig också mycket kala. Det kan leda till att djuren blir understimulerade och få steriotypa problem, vilket betyder att dem kan få beteenden som de inte hade fått om de bara hade haft en bra sysseltättning.

   Folk som inte kan så mycket djur kan tro att detta är rätt och att djuren mår bra av det eftersom det så tydligt visas upp.

 

Jag var inne i en zooaffär igår och då var det typist allt jag nämnt hittills. Det var synd att de hade denna bristen i sin djurhållning. För första inblicken var good, dem sålde många olika varianter av miljöberikning, olika sorts foder och med mera. Personalen verkade också kunnig när vi börja prata om vår katt och att vi undrade vilket foder hon skulle ha.

   Varför visar dem inte upp sin kunskap, dem har ju sjansen! djuren dem sålde var: Fåglar, kaniner, marsvin och möss! tänk vad bra om dem kunde inrett burarna med dem grejerna dem hade i butiken! det skulle ju bli gratis reklam + att djuren hade mått sååå mycket bättre! Fast burarna kunde dem ha haft större...

 

Nästa gång du handlar i en zooaffär...kolla på djurhållningen, ser den bra ut eller är den hemsk? skulle den vara dålig, köp ingenting där, finns ingen anledning att gynna affärer som inte når upp till sina förväntningar.

   Du kan ju också fråga varför djuren hålls såhär? då får du en större bild om vad det är för affär.

Ser du någonstans där fåglarna kan komma undan och gömma sig?

 

Av Linnéa - 26 oktober 2012 22:34

Ett relativft gammalt klipp på mina små älsklingar!<3 

Saknar min underbaraste Fläcken såå mycket<3

Av Linnéa - 25 oktober 2012 21:09

Idag har jag varit på djurparken, vi fick höra gräsligt hemska historier om konstiga djur osv, samt granska kallafakta och sådant.
fast innan vi började gick jag o cornelia runt o kollade på vargungarna :")

andra lektionen (djurassisterad terapi och behandling) skulle vi tänka ut en inlärning för hund, som skulle hjälpa människan med hör/syn fel eller för d som bor på hemmet.

sedan hade jag ridning, det gick la sådär. hade svårt att hålla foten stilla i stigbygeln och att ställa i vänster...

sry att bilderna inte är perfekta!

Av Linnéa - 22 oktober 2012 20:41

Bestämde mig för att lägga ut lite kattungebilder på min kompis Cornelias kattungar!

Dem är nu sålda allihopa, men så söta dem va :')

Som ni ser så har den ena kattungen ett blått och ett gult öga  :D GULLIGT!!


Alla bilder är tagna av mig Linnea Jönsson

Vad Händer Här Näst?

* Dagsinlägg.

* Klicka här för att se filmen Fluffy.

* Hur du kollar hälsan på ditt djur.

* Hur cirkusar påverkat oss och djuren.
* Skolarbete- Min Zoobutik.
* Gymnasiearbete (pågår).

Presentation


Välkommen till Love Chivas!
Här följer du mig och mitt liv som omges av djur.
Följ min dag, mina tips och mina drömmar.
Kommentera och rekommendera och förgyll din dag.

Fråga mig

13 besvarade frågor

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16 17 18
19
20 21
22
23
24
25 26 27 28
29
30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Gästbok

Länkar

Mina Djur

Millenuims Tequila Sunrise,

Fanta

Fanta är en sprallig honkanin på 1 år. Köpte henne för kaninhoppningens syfte men hon har inte tävlat så mycket utan mest levt livet här hemma. Hon är dvärgvädur och har färgen Madagaskar.

 

Combination's Boss,

Helge

Helge är en kelsjuk hankanin på snart 3 år. Han liknar lite en hare men är faktiskt en viltgrå vädur. Han är en gud inne på tävlingsbanorna och gör alltid sitt yttersta och har därmed skrapat åt sig många rosetter och priser.

 

Chilli


Chilli är en inavlad sköldpaddsfärgad honkatt på över 3 år. Hon är lite speciell, det går inte att beskriva. Hon har svårt för att lita på nya människor så dem som hon faktiskt kelar med känner sig speciella.

 

Signe

Signe är mitt lilla extra djur, alltså inte min, men jag får låna henne när jag vill hur länge jag vill.

Signe är en 7 årig cain terrier om jag inte misstar mig. Hon är alltid full av energi, inte minst när hon ser en katt på gatan. Det bästa med henne är att hon gillar mig så pass mycket som hon gör.


Ovido - Quiz & Flashcards