lovechivas

Alla inlägg under januari 2013

Av Linnéa - 27 januari 2013 17:54

Jag har varit hos Cornelia där jag träffat min favvohund Zelda!
Zelda är en supersöt västgötaspets med ett blått och ett brunt öga, hon är så sjukt söt och rolig även om hon har svårt för att lita på nytt folk.
Önskar långt inne i mitt hjärta att mina föräldrar kommer ge med sig...men d kommer nog aldrig att hända... :(


(Zelda är den med mycket vitt och svans som leker på ena bilden)

Av Linnéa - 24 januari 2013 22:35

Nu har jag inte bloggat på ett bra tag, har helt enkelt inte haft så mycket djurrelaterat att skriva om, men idag! BAM!
Det började med att vi i skolan ska skaffa 3 olika arter: orm, ödla och sköldpadda.
Själva ska vi söka information genom böcker, datorer och telefonsamtal till Zoologer för att göra så att arterna som vi knappt kan ett piss om nu, ska få det awsome hos oss!

Sedan hade vi djurassisterd terapi, och tillsammans med en tjej i klassen ska vi göra en studie i att varför vissa djur är lättare att träna än andra.
Så när jag kom hem så tog jag in Fanta och började klickerträna henne med Target, till skolprojektet, och d gick över förvöntan bra!:)

Jag avslutade kvällen med ett hoppass på ridskolan och wow, hästen silver som jag red på bockade...och bockade..
Hon blir antagligen sur när någon bejär någonting av henne.
Jag försökte lära henne att pussa mig också efter ridlektionen men jag blev mer nockad och drägglad över hela läpparna! Frächt! Aja, orka vara pedentisk! Man får va tacksam :)

Av Linnéa - 19 januari 2013 15:42

Foton tagna av Linea önsson och Cornelia Johansson

Av Linnéa - 18 januari 2013 17:08

Igår var jag och resten av djurvårdarklassen i göteborg på föreläsning om assistenthundar. Vi fick höra hur olika personer med funktionshinder som (rulsbunden, diabetiker mm) och det var väldigt intressant hur mycket hundar och andra djur är till vår hjälp.

De berättade att hundarna hjälpte dem att plocka upp saker dem tappat, eller hämta hjälp om dem ramlade! Men ochså att bära saker! Diabeteshunden kunde känna på sin ägares andedräkt om hon var hög eller låg, och skulle hov vara det så varnade hon genom att bita tag i en flärp på sitt halsband.

Tänk lixom vilken möjlighet att ha hund om man är funktionshindrad, slippa vara rädd över att ramla/svimma och sedan bli liggandes helt själv!!


Av Linnéa - 12 januari 2013 13:00



Började förmiddagen med att hoppa med kaninerna. Tränade lite svårare hinder som ibland inträffar på banorna och efter några gånger så gick det värkligen bra.


Eftersom det gick så bra så ville jag passa på att fota, men det är ju inte så lätt när man hoppar själv så jag lyckades övertala mina päron att hoppa lite med dem medan jag fotade. Mamma hoppade med Fanta och pappa med Helge. Det är faktist lite kul att se att kaninhoppning inte är så lätt som alla tror!

Mina kaniner söker hinder varje gång dem är ute och pinnar värkligen på när dem ser ett inom räckhåll. Man måste kolla in vilket tampo kaninen har och se om man måste öka eller sänka, beroende på vilket hinder som kommer näst. Man måste också stämma av sin pocition, för hamnar man framför kaninen så stannar den och byter ibland håll, dem är ju vana vid att dem alltid går först och på en tävlingar får man aldrig hamna framför kaninen.


Det gick bra men jag blir rätt irriterad eftersom mina föräldrar inte lyssnar när jag säger vad dem ska göra och ger tipps, dem tycker ju att de dem gör är" alltid det rätta och det bästa"...





Alla bilder är tagna av mig Linnea Jönsson

Kopiering förbjuden

Av Linnéa - 10 januari 2013 22:22

Ridlektionen idag gick piss, hästen Silver som jag red bara bet tag i bettet och det var omöjligt att lirka loss... det var såå pinsamt! Men jag skyller på att nybörjargruppen före inte kan rida och att Silver var med där, så hon hade ju bara lallat runt och uppskattade inte när jag sedan begärde någonting utav henne.


Men jag orkar inte prata om de neggativa så jag tänkte ta upp att jag kanske ska ha en häst över sommarlovet, tror egentligen att dem vill att jag ska ha hästen mer men skolan är så fruktansvärt jobbig just nu så jag vet inte om jag skulle orka att ha häst.
Men mina päron brukar klaga på att jag aldrig gör någonting vettigt under sommaren så detta skulle vara toppen... men så ska ju alla mina vänner ha sommarjobb och alla är typ helt besatta av det och pratar om det hela tiden. Kan tycka att det är irriterande när dem skryter om hur duktiga dem är dag ut och dag in men dem gillar antagligen att lysa liite starkare än alla andra. Men känner också en viss press att jag också måste skaffa det nu..
Detta blev också rätt neggativft..snyft


Efter ridlektionen så kom ridläraren och erbjör mig och Caroline att vi skulle gå en kurs i hur man gör filmer och skriver text till hemsidor (kommer inte på det rätta ordet). Så jag antar att vi kommer få sköta ridskolans hemsida, kommer bli awsume!


(Bilder på min sommarhäst kommer sedan, men just nu ville inte mobilen föra över några bilder)

Av Linnéa - 9 januari 2013 17:25

Ska man få färga sin hund?

I USA är det vanligt att man färgar och staylar sina hundar i många olika färger och mönster, speciellt pudlar som har päls som liknar vårt hår och aldrig slutar att växa. Det hålls till och med tävlingar i vem som kan styla sin hund bäst.


Tävlingarna går ut på att man dagen innan får färga sin hund och nästa dag får hundarna stå på ett trimmbord i flera timmar medan dens ägare klipper pälsen i olika former och storlekar till ett mönster. Det är spektolanter som genast diskar ägaren om hunden skulle må dåligt. När tiden gått ut skall alla hundar visas upp och dommarna röstar om vilken hund som har den coolaste stylen.


Men ska man få färga sin hund? Min kompis anser att färgen kan innehålla massa olika ämnen som kan skada hunden och det är säkert sant, men för övrigt tror inte jag att hunden bryr sig om den skulle ha en annan färg på sin päls. Jag skulle aldrig färga en hund, dels för jag tycker det är fruktansvärt fult och dels för att jag tycker att det är fullkomligt onödigt, till vilken anledning? Men så länge det inte orsakar någon skada så är det inget fel, eller?


Vad tycker du? Jag har ingen åsikt.

Av Linnéa - 7 januari 2013 16:28

Fanta tävlar.

Känns tomt utan Hoppsan här hemma, hon va den kaninen man såg först när man kikade in i Kaninstugan, eftersom hon var vit. Nu känns det färglöst...
Min kaninhopparkompis Fia var här och vi hoppade med kaninerna. Vi byggde upp en konditions och korditionsbana med några få halvlåga hinder och i mitten av banan låg det en stege. Stegen är jätte bra för kaninen då man både tränade hjärnan och kroppen. Kaninen ska hoppa mellan alla trappsteg och måste värkligen fukusera så den inte slår i sig, samtidigt är det jobbigt och mycket uthållighetskrävande.

   Mina kaniner är långa i kroppen och tyckte det var väldigt svårt att ta så små språng, då fuskade dem gärna och hoppade över flera steg. Fanta, min unga madagaskarhona ville gärna stanna vid samma ställe i banan flera gånger, så fick ta om banan tills hon gjorde rätt. Jag tycker Fanta bjuder på hindren mer och mer och blir bättre och bättre, nu gäller det bara att träna upp hennes kondis, men hon är så ivrig o frammot så det ska nog inte vara några större problem!

Helge var väldigt nosig idag, men destå längre passet blev, ju mer fokuserade han på vad han skulle göra. Jag testade också lite höjd och kollade så han hade kvar samma teknik som i höstas och han flög fint över 50 cm. Jag måste börja tävla höjd med honom!

   Nu har jag sagt till mig själv att jag måste bättra på min träning med kaninerna, för har varit alldeles för lat, men nu är det ändring på det! Ska bli hoppning...minst 2 gr i veckan! :)

Vad Händer Här Näst?

* Dagsinlägg.

* Klicka här för att se filmen Fluffy.

* Hur du kollar hälsan på ditt djur.

* Hur cirkusar påverkat oss och djuren.
* Skolarbete- Min Zoobutik.
* Gymnasiearbete (pågår).

Presentation


Välkommen till Love Chivas!
Här följer du mig och mitt liv som omges av djur.
Följ min dag, mina tips och mina drömmar.
Kommentera och rekommendera och förgyll din dag.

Fråga mig

13 besvarade frågor

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Gästbok

Länkar

Mina Djur

Millenuims Tequila Sunrise,

Fanta

Fanta är en sprallig honkanin på 1 år. Köpte henne för kaninhoppningens syfte men hon har inte tävlat så mycket utan mest levt livet här hemma. Hon är dvärgvädur och har färgen Madagaskar.

 

Combination's Boss,

Helge

Helge är en kelsjuk hankanin på snart 3 år. Han liknar lite en hare men är faktiskt en viltgrå vädur. Han är en gud inne på tävlingsbanorna och gör alltid sitt yttersta och har därmed skrapat åt sig många rosetter och priser.

 

Chilli


Chilli är en inavlad sköldpaddsfärgad honkatt på över 3 år. Hon är lite speciell, det går inte att beskriva. Hon har svårt för att lita på nya människor så dem som hon faktiskt kelar med känner sig speciella.

 

Signe

Signe är mitt lilla extra djur, alltså inte min, men jag får låna henne när jag vill hur länge jag vill.

Signe är en 7 årig cain terrier om jag inte misstar mig. Hon är alltid full av energi, inte minst när hon ser en katt på gatan. Det bästa med henne är att hon gillar mig så pass mycket som hon gör.


Ovido - Quiz & Flashcards