lovechivas

Alla inlägg under september 2013

Av Linnéa - 29 september 2013 18:10

Nu har jag inte bloggat på ett tag igen. Men nu ska det bli ändring på det! Den kommande veckan e fullsmockad med djurrelaterade grejjer. Men först ska jag berätta om idag!


Var ute och gick med kaninerna. Fanta tyckte det va riktigt kul, hon är en liten utforskare hela hon! Visst, ite uppmärksam på omgivningen men så är alla flycktdjur.

Helge var lite mer uppstressad. Han gillar inte alls att lämna tomten, men känner att miljöträning är viktigt även för honom. Det man får göra är att ta det mer lugnt.


Igår var jag ute och red islandshäst!


Så vad händer i veckan?
Imorgon blir det förhoppningsvis en ridtur med min sköthäst Obladi. Det var ett tag sedan sist.

På tisdag ska jag ha praktik på Borås djurpark, troligen hos björnarna.

På onstag läser jag kursen: Djur I Zoohandel + Gymnasiearbetet som ska handla om en beteendestudie hos mina kaniner.

På torsdag har jag Hopplektion på ridskolan.

Sedan hoppas jag på att jag får bilderna från förra ridlektionen så jag kan lägga ut dem.

Annars får vi se vad som händer utöver detta, kanske tar en promenad med grannhunden.

 

För er som vill veta vilka som är på bilden nedan är det min kille tillsammans med kaninerna Fanta och Helge.

Av Linnéa - 26 september 2013 21:00


Idag hade jag dressyrlektion på min nya favvorithäst Lad. Jag hade lagom stora förhoppningar. Har inte ridit honom jätte mycket men ändå så pass för att veta hur han funkar.

 

Vi värmde upp i alla gångarter. Jag gjorde övergångar i skritt och halt från början för att han skulle lyssna. Det gick hyffsat bra! Lad hade en aning svårt att stå still, men jag började inte skritta för än han hade stannat ordentligt.
   I traven började vi först med vanliga volter. Sedan gick vi in på dem större voltern och minskade och ökade dem. Lad hade fin bjudning, när han började springa på för mycket påpekade vår ridvekarie det och jag kunde snabbt rätta till det. Jag tycker att det är bra när någon ser ens fel man själv missar så att man kan rätta till det. Vem vill göra fel hela tiden utan att någon påpekar det??

   När vi sedan skulle fatta galopp på volterna såg jag till att ha Lad framme på bettet. Fattningen och galoppen gick riktigt bra i vänster varv, i höger lite sämre men ändå hyffsat.

 

Sedan började lektionen på riktigt, vi skulle trava nersittning över bommar vilket jag tycker är väldigt jobbigt eftersom jag har svårt för att sitta ner på skumpiga hästar. Men det gick ändå hyffsat. Utöver bommarna gjorde vi skänkelvikning från C-K C-F.
   Lektionen avslutade med att hoppa en enkel kavaletti. Det gick sådär, Lad blev lång och det tog 3 gr innan vi smidigt fixade det "enkla" hindret!

PS: Bilder från lektionen kommer! Ska bara få dem från fotografen Caroline Juuso

Av Linnéa - 24 september 2013 21:04


Som rubriken lyder var jag i Göteborg idag där jag tillsammans med min djurvårdsklass hade studiebesök både på Real i Göteborg där vi fick lära oss mera oss om reptiler, men också i slottsskogen som är en liten djurpark med nästintill bara svenska lantraser/arter.


Orkar inte skriva ett jätte långt inlägg som är jobbigt att läsa så jag tänkte ta det lite kortfattat och sen avsluta med lite "visste du att?" frågor!


Vaknade kvart över fem i morse, sedan var det att bege sig till Göteborg. Där fick vi första ha en förelösning om Herptiler. Herptil är ett samlingsnamn för Reptil och Anfibie. Sedan delades vi in i grupper och min  grupp begav oss till Slottsskogen där vi fick lite informatiom om olika djur, parken, med mera. Där efter åkte vi tillbaka till deras skola där vi återgick med att prata om reptiler. Vi fick också testa hantering genom att lära oss hur man hanterar giftiga ormar (men vi tränade på en helt ofarlig orm).

 

Visste du att..?

* Alla ödlor har ögonlock vilket ormar saknar.
* Fågeln är mer lik en reptil genetiskt sätt än vad en sköldpadda är.
* Pilgiftgrodan får sitt gift genom det den äter, därför är dessa grodor ogiftiga i fångenskap för att vi inte ger dem giftig föda.

 

Orkar inte skriva mer nu, för mer info kan ni försöka läsa mina anteckningar ;)

 

Mobilkamera:









Systemkamera





Av Linnéa - 17 september 2013 20:30

Idag fick vi jobba i elefanthuset på borås djurpark. Det var tungt men roligt! Kommer vara biff efter denna utbildningen, haha.

Vi började morgonen med att mocka inne hos elefanterna och girafferna. Sedan bytte vi vatten, hängde upp grenar i taken, fixade iordning hö och mockade ute i rasthagarna. Det blev också mycket krattning vilket jag älskar, jag är konstig jag vet.


Det blev lite miljöberikning då vi gömde frukt och grönt i stenmurar med mera. Vi fick också vara med när elefantskötarna skötte om elefanterna och gjorde hälsokontroller.
Om du undrar varför elefanterna är fastkedjade är det endast för träning, elefanterna ska kunna stå fastkedjade utan att känna obehag om dem någon gång skulle bli sjuka och måste undersökas av vetrinär etc.


Ett av d roligaste vi fick göra var också att prova att blåsa sömnpil (eller vad det heter), det gick faktiskt bra för att vara första gången! Vi hade en annan lärare idag också, hon va riktigt bra. Man fick mycket beröm och det gjorde att man blev ännu mer taggad för nya arbetsuppgifter.

Av Linnéa - 10 september 2013 18:59


Åkte till djurparken för att ha praktik innan jag sedan drog till sjukan. Vi skulle börja dagen på rovdjursavdelningen hos björnarna. Först fick vi reda få allmäna regler när det gäller bland annat säkerhet, rutiner. Sedan fick vi börja traska ut i regnet med kratta och spade och mocka. Det va lite mysigt ändå, att gå ut ihop med sina vänner och leta bajs! Kan till och med erkänna att jag har ett öga för dethär med bajshittning! Haha, vi djurvårdare är lite skumma jag vet, eller äre kanske bara jag?

   När det var klart kollade vi på tavlan om vad björnarna ska äta till frukost! Sedan var det att gå ut i deras inhägnad igen och gömma maten så att björnarna kan ägna resten av sin dag till att leta mat, precis som i det vilda!

   Meningen är ju att vi som har djur i fångenskap ska efterlikna miljön till den som djuren lever i det fria, allt för att djurens beteenden ska upprätthållas och de ska må så bra som möjligt!

 

Det kan vara så enkelt att man gömmer/sprider ut mat istället för att ge den i skål! Mina kaniner får aldrig mat i skål utan jag kastar ut det i deras burar, så får de leta upp maten själva!

Av Linnéa - 9 september 2013 22:06


I skolan idag pratade vi bland annat om djurskydd och fick en läxa där i, vi fick debattera för och emot olika djurskyddsrelaterade ämnen och i min grupp skulle vi disskutera om "att kyckling är miljövänligt". Kommer skriva mer om detta men eftersom klockan är över 22 och jag ska upp halv 6 imorron så tog jag det kortfattat.


När jag kom hem gick jag en promenad med hunden Signe, hon gick lös nästan hela rundan vilket uppskattades! När det va slut och hon skulle lämnas tillbaka så sa ägarna: Du får nog prata med din pappa igen om dethär för Signe vill inte gå in!

Jag blev riktigt rörd, tror Signe gillar mig väldigt mycket. Det låter iaf som det när ägarna säger att hon brukar stå och gråta i dörren efter att jag gått.


Imorgon blir det en snabbis på djurparken innan jag drar till sjukan. Vi ska jobba på rovdjursavdelningen och jag hoppas det blir riktigt kul!

 

Gör en bättre uppdatering imon! Kramis!

Av Linnéa - 8 september 2013 22:14

Idag tog jag med mig hunden Signe och min kompis Carro på en promenad. Ville ha lite bilder på mig och min lilla goa tjej. Signe är egentligen inte min hund men jag brukar kalla henne det ändå eftersom jag får ta med henne vart jag vill och när jag vill.

Hela förra terminen tog jag med henne till skolan när vi hade specialidrott hund-flyball och där efter har vi hållit ihop.


Signe är lite opålitlig när hon går lös men idag efter lite träning på åkern så fick hon sträva fritt, det var nog längesen. Hon rusade fram och tillbaka och var hur glad som helst, samt lydde alla inkallningarna!

Bilder tagna av Caroline fransson & Linnea Jönsson

Lad

Av Linnéa - 8 september 2013 10:34


I torsdags hade jag ridlektion. Dressyr stod på schemat och jag fick hästen Lad. Efter att Silver flyttat är det väl honom jag gillar mest även om han är som han är, pigg... Men det är roligare att ha en häst som strävar framåt än en som inte gör det.


Uppvärmningen i skritt gick bra, fick honom ner i form nästan dirrekt! Dock gick inte traven inte lika bra, han flängde upp med huvudet, sprang på för fort och allt blev rätt vingligt. Tror det berodde på sadeln om jag ska vara ärlig, så fort jag bara la på den i boxen började han rycka i skinnet och då hade jag inte ens spänt sadelgjorden. Om inte var det väl bara jag som var almänt kass på att rida.

Fast jag tyckte faktist att galoppen var okej! Jag har rätt svårt för galopp men den va kontrolerad, kraftfull och det var almänt härlig.


Här är ni lite bilder från lektionen, tagna av Caroline Juuso.

Vad Händer Här Näst?

* Dagsinlägg.

* Klicka här för att se filmen Fluffy.

* Hur du kollar hälsan på ditt djur.

* Hur cirkusar påverkat oss och djuren.
* Skolarbete- Min Zoobutik.
* Gymnasiearbete (pågår).

Presentation


Välkommen till Love Chivas!
Här följer du mig och mitt liv som omges av djur.
Följ min dag, mina tips och mina drömmar.
Kommentera och rekommendera och förgyll din dag.

Fråga mig

13 besvarade frågor

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7 8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Gästbok

Länkar

Mina Djur

Millenuims Tequila Sunrise,

Fanta

Fanta är en sprallig honkanin på 1 år. Köpte henne för kaninhoppningens syfte men hon har inte tävlat så mycket utan mest levt livet här hemma. Hon är dvärgvädur och har färgen Madagaskar.

 

Combination's Boss,

Helge

Helge är en kelsjuk hankanin på snart 3 år. Han liknar lite en hare men är faktiskt en viltgrå vädur. Han är en gud inne på tävlingsbanorna och gör alltid sitt yttersta och har därmed skrapat åt sig många rosetter och priser.

 

Chilli


Chilli är en inavlad sköldpaddsfärgad honkatt på över 3 år. Hon är lite speciell, det går inte att beskriva. Hon har svårt för att lita på nya människor så dem som hon faktiskt kelar med känner sig speciella.

 

Signe

Signe är mitt lilla extra djur, alltså inte min, men jag får låna henne när jag vill hur länge jag vill.

Signe är en 7 årig cain terrier om jag inte misstar mig. Hon är alltid full av energi, inte minst när hon ser en katt på gatan. Det bästa med henne är att hon gillar mig så pass mycket som hon gör.


Ovido - Quiz & Flashcards