lovechivas

Alla inlägg under november 2013

Av Linnéa - 29 november 2013 21:24


Då julen står för dörren och all go mat kommer smygande inpå livet måste man hålla sig igång. Förra helgen tog jag och min kompis Linnea en promenad med våra "lånehundar". Hon har en hund som jag har Signe, som jag tidigare berättat är min grannes hund som jag får ha när jag vill.

 

Vi var ute i ullasjö och gick i en och en halv timma och det va skönt. Det kalla vädret bet i kinderna.

Vi disskuterade om vintern när isen invarderar småvägarna och det är dags för att ta selarna och sparken och spänna fast hundarna framför oss. När jag praktiserade på Djurmagazinet såg jag att de sålde små halsband med en skarfs och en bjällra. Kommer vara så kul, men sammtidigt mysit att stå på sparken, se hundarna springa framför och höra ljudet av bjällror på den annars tysta skogsvägen.



Gamla vinterbilder:





Av Linnéa - 25 november 2013 16:32

I helgen bestämmde jag mig för att hoppa med kaninerna! Det var månader sedan sist och kände att det var dags. Kaninerna tyckte att det var kul, speciellt Fanta. Killen min fick vara fotograf. Bilderna på fanta är suddiga för hade glömt att ställa in rätt inställning på kameran. Så får låta Helge glänsa lite extra i detta inlägget!

 

Fanta






 

Helge




Av Linnéa - 21 november 2013 22:00


Idag hade jag ridlektion och fick favvohästen i stallet. Hoppning stod på schemat och alla i ridgruppen var sjukt taggade! Dock hade jag tidigare pratat i telefon med en kompis och tackat när hon sa "lycka till på ridlektionen". Vilket betyder otur.

 

Framridningen gick klockrent, lite vinglig i början av traven men sedan flöt allt bara på. Galoppen var bjudande och jag övade voltern samt övergångar.

 

Sedan var det dax för hoppningen! Vi skulle hoppa fram genom att sneda in på en kombination och hoppa enbart andra hindret. Redan då gick allt fel och min häst Lad flög åt sidan. Det ända jag hade i huvudet var det förbannade telefonsamtalet och jag tänkte att vidskepligheten inte skulle vinna över mig idag. Hallvägs nere på marken lyckades jag på något vis kravla mig upp på hästryggen igen. Jag hoppade om och kom över, lite vingligt men ändå OK.

   Vi hoppade fram på lite andra hinder och det flöt på relativt bra. DÅ sa ridläraren att vi skulle hoppa grind. Jag vet inte vad som är med mig men jag gillar inte grindar.

   Nervös och okonsentrerad rider vi mot hindret och det blir en vägran, mitt fel. En vägran till, mitt fel. Tillslut blir jag sur på mig själv, biter tag i rädslan och hoppar över hindret. Slappnar av, och då händer det. Andra hindret i kombinationen blir helt fel och hästen hoppar åt sidan. Denna gången kan jag inte hålla mig kvar och jag landar pladask på ryggen i spånet. Trotts att det va sjukt pinsamt så kunde jag inget annat än att skratta medan jag visade ridläraren att jag inte brutit någonting!

 

Jag hoppar upp igen, liite darrig men okej. Det gjorde inte ont så då vet jag att det inte gör någonting om jag på något vis skulle dratta i backen igen.

   Jag fattar galopp och rider mot första hindret i banan som ridläraren precis sa att vi skulle hoppa. Jag är nu fokuserad. Tanken har fallit mig att man inte kan lyckas om allt är kaos. Och den attityden hjälper!

   Lektionen som började bra, slutade på samma sätt. Sedan kan vi glömma dedär gojjdes i mitten, hehe   

 

GAMMAL BILD PÅ MIG OCH LAD

Av Linnéa - 18 november 2013 17:13


I 4 dagar har jag jobbat på Djurmagazinet i Borås. Det har varit upp och nergångar. Har fått göra jobbiga och roliga grejjer. Men jag tycker att det har varit riktigt lärorigt och riktigt roligt!


Första dagen fick jag först och främst reda på alla rutiner när det gäller butiken och allt där till. Fick göra enka uppgifter först med personalen och sedan helt på egen hand! Tog även egna insiativ och försökte hjälpa kunder som bad om hjälp. Däremot kan jag inte hjälpa till med foderråd utan mer vad saker kostar och vart saker finns för att inte ge ut fel information. Dock var jag lite obekväm eftrersom jag inte kännde mig så hemma i miljön vilket gjorde mig osäker och lite obekväm. Trivdes mest när jag stod och jobbade själv med att packa upp pallar med hund och kattmat!


Andra dagen arbetade jag med annan persomal som var väldigt måna om mig! Den dagen fick jag mest stå i kassan och sköta lite pappersarbete. Kassan var sjukt jobbig i början, 1000 grejjer att hålla ordning på! Men tillslut lyckades jag fixa en kund på helt egen hand *stolt*. Jag fick mer beröm och uppmuntran och hela dagen var riktigt rolig, även pappaerarbetet!

Idag fick jag också mata gnagardjuren och kaninerna i butiken.


Tredje dagen tog jag ännu mer insiativ eftersom jag visste mer nu hur butiken fungerade. Men det var också den dagen jag fick upptäcka hur jobbigt det är att bemöta kunder. På mitt vänstra bröst hade jag en skyllt där det stod "Praktikant" men många kunder har svårt för att förstå att det innebär att jag inte kan ge dem all den hjälp dem möjligtvis behöver. Utöver alla kunder fick jag städa akvarier, mata gnagarna och kaninerna samt packa upp varor.


Sista dagen börjades med städning och fodring av gnagardjuren och kaninerna. Jag fick också könsbestämma hamstras och gå igenom hur man kollar de nya djuren som kommer in i butiken. Jag fick packa upp varor samt gjöra uppgifter som jag fått utav min lärare. Skriva skötselrutiner. Dagen avslutades med att trimma en liten valp och prata med min handledare innan jag tog mina sista kliv som praktikant ut ur butiken.


Det jag lärde mig mest på var när jag fick hänga med personalen och lyssna på när de pratade med kunderna och gav råd.

Tack för dessa underbara dagar!

 

Bilderna är på mig och min kaniner!



Av Linnéa - 4 november 2013 21:38


Idag efter skolan var jag ute i en timma i skog och mark med Signe. Det blev power walk och ytterst lite jogging + lite bus. Signe fick gå lite lös och det känns allt mer säkrare, lyder varje inkallning. Har alltid med mig lite belöning för säkerhets skull.

 

I skolan i kursen "djuren i naturbruket" pratar vi nu om animaliska prudukter i mat. Det finns en app till mobilen som gör att man kan skanna prudukter och sedan se vart dem kommer ifrån. Vi skule välja en prudukt och jag valde Marabochoklad, så nu ska vi se hur korna som gör mjölken som används i chokladen har det!

 

Imorgon blir det praktik på Djurmagazinet i borås!



Av Linnéa - 3 november 2013 20:37


Idag kom grannen hit och tackade för hjälpen. Jag hade passat deras 3 hundar medan dem va borta. Fick lite plurr i fickan, det uppskattas alltid!

 

Morgonen började annars med att jag städade hos kaninerna. Rensade i bajslådorna och bytte halm. Nu när det är så regnit och dem springer ut och in blir det att man får byta halm ofta. Det blir kallare på nätterna och man vill ju inte att dem ska sitta och fryta utan att man vill att dem ska gossa ner sig i torr varm halm.

   Ett yberbra städningstips för er som har kaniner! När ni städat rent deras bajsställe, lägg då dit den lite äldre spånen som redan finns i buren och lägg i bajshörnan fyll sedan på med nytt där ifrån du tagit. Det gör att det alltid kommer vara rent i hela buren. Annars blir gärna felet att man fyller på med nytt där man rensat så blir spånet runt omkring dåligt och så blir det äckligt i hela buren.

 

För övrigt har jag kollat lite på internet. Vi ska tapetsera om mitt rum och fixa, ska skaffa en fondvägg med lejopardmönster och resten av väggarna ska nog vara i någon form av vitt, kanske kastanj för att få lite kontrast mot d övriga vita i rummet. Så jag har kollat sängkläder, nya hyllor osv. Imorgon ska vi till tapetaffären! Jag övningskörde också i borås i några timmar, gick faktiskt bra!

   Nu på kvällen tog jag på mig träningskläderna och sprang en kort runda på lite mer än 2 km. Haft benhinninflamation så har inte kunnat springa på 2 veckor men just idag kännde jag att det var dax!





 

Av Linnéa - 1 november 2013 20:10

Lov och halloween. Började mitt höstlov med en tjejkväll men mina närmaste vänner. Det blev en kväll med mycket skratt och självklart var vi utklädda! Kände idag att lovet snart är slut och jag blev lite depprimerad. Men än är det inte över. Jag är hundvakt till tre hundar tills imorgon och på söndag tänkte jag träna bort det överflödiga fettet efter ett lov med lite för mycket gott genom en långpromenad med Signe.

   Snart ska jag ut på kvällspromenad med hundarna och sedan kvällsmata mina små kaniner. Katten Chilli ligger på en filt i soffan och myser med päronen framför tvn.


Vad Händer Här Näst?

* Dagsinlägg.

* Klicka här för att se filmen Fluffy.

* Hur du kollar hälsan på ditt djur.

* Hur cirkusar påverkat oss och djuren.
* Skolarbete- Min Zoobutik.
* Gymnasiearbete (pågår).

Presentation


Välkommen till Love Chivas!
Här följer du mig och mitt liv som omges av djur.
Följ min dag, mina tips och mina drömmar.
Kommentera och rekommendera och förgyll din dag.

Fråga mig

13 besvarade frågor

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Gästbok

Länkar

Mina Djur

Millenuims Tequila Sunrise,

Fanta

Fanta är en sprallig honkanin på 1 år. Köpte henne för kaninhoppningens syfte men hon har inte tävlat så mycket utan mest levt livet här hemma. Hon är dvärgvädur och har färgen Madagaskar.

 

Combination's Boss,

Helge

Helge är en kelsjuk hankanin på snart 3 år. Han liknar lite en hare men är faktiskt en viltgrå vädur. Han är en gud inne på tävlingsbanorna och gör alltid sitt yttersta och har därmed skrapat åt sig många rosetter och priser.

 

Chilli


Chilli är en inavlad sköldpaddsfärgad honkatt på över 3 år. Hon är lite speciell, det går inte att beskriva. Hon har svårt för att lita på nya människor så dem som hon faktiskt kelar med känner sig speciella.

 

Signe

Signe är mitt lilla extra djur, alltså inte min, men jag får låna henne när jag vill hur länge jag vill.

Signe är en 7 årig cain terrier om jag inte misstar mig. Hon är alltid full av energi, inte minst när hon ser en katt på gatan. Det bästa med henne är att hon gillar mig så pass mycket som hon gör.


Ovido - Quiz & Flashcards