lovechivas

Alla inlägg under december 2013

Av Linnéa - 28 december 2013 13:08

Jag hyr häst nu i 4 dagar under lovet. Det är skönt att komma hemifrån och vara ute och röra på sig som man samtidigt sammarbetar med ett otroligt lärorikt djur.


Det var andra dagen idag och min kompis Caroline Fransson hängde med och tog kort med min kamera. Jag värmde upp med volter i olika storlekar. Sedan red jag skänkelvikning längst med långsidorna innan jag gick in på en stor volt och gjorde ökad och minskad volt. Där efter tränade jag galopp på volten och varrierade tempot. När min hjärna sedan hade brist på ideer så sa Caroline att jag skulle rida ruter Ess och göra lite skänkelvikningar, så det gjorde jag en stund innan nya ideer ploppade upp i huvudet.

 

Det gick bättre idag än igår, mindre folk i ridhuset och mer plats för ideer. Det var heller inte lika kallt, tack och lov.

Av Linnéa - 24 december 2013 11:04


Idag är det julaftons morgon och djuren får öppna sina små paket. Chilli fick lite kattgodis med biffsmak som hon uppskattade ända tills magen inte orkade äta mer. Kaninerna fick en betydligt större frukost med äpplen, knäckebröd, morot, blomkål, gurka, lite pellets och såklart ett smakprov på deras foder de fick i paket (se inlägget under om du vill veta vad det var för foder). Självklart uppskattades detta och kaninerna sprang runt och letade efter allt smått och gott! Självklart bjöds det oxå på friskt vatten och hö.

 

Dem ska få mumsa nu i någon timma medans kameran laddar, sedan blir det lite Julfoton.

GOD JUL!






Av Linnéa - 23 december 2013 20:36


Har ägnat kvällen till lite julpynt. Först innomhus då vi klädde vår yttepyttegran och fixade iordning vårt tomtelandskap. De tomtar som blev över gick jag ut med till kaninerna. Jag fixade oxå iordning en liten "gran" där jag la deras julklapp under.


Imorgon blir det troligtvis lite julbilder på mina små djur! Tjecka in!


God Jul



Av Linnéa - 22 december 2013 18:35

Berikning är viktigt för alla djur i fångenskap. Med hjälp av berikning tillförser vi en sysselsättning så att djuren kan få utlopp för sina naturliga beteenden.


I det vilda spenderar kaniner hela 60 % av sin aktiva tid med att beta. Därför är det viktigt att vi utfodrar våra hardjur på ett sådant sätt att de kan hålla sig sysselsatta så mycket som möjligt. Kaniner ska ha fri tillgång på hö, dock anser jag att den övriga maten skall ges på ett sådant sätt att de får kämpa för att få tag i den. I det vilda ligger det inte pellets i en skål utan där får de hitta sin egen föda. Så varför inte göra desamma i buren?


Det första tipset är att du kan gömma maten. Lägg den i halmet eller höt samt runt om i buren. Ger du din kanin grönsaker kan du skära dem i mindre bitar. Ju tidigare du lär din kanin att söka föda, destå bättre är den på att hitta.


Det andra tipset är att dela grönsaker och lägga det i en höboll! Bara för att det heter höboll betyder det inte att de endast kan användas till att lägga hö i. Grönsaker funkar lika bra.


Det som ligger i höbollen är blomkol, gurka, päron och morot. Tänk på att kaniner har känslig mage, alltför vattninga grönsaker kan göra dem dåliga i magen så var inte för snabb i ditt foderbyte!

Av Linnéa - 20 december 2013 16:11


Sista ridlektionen i stallet år 2013. En ridlektion jag inte glömmer i första taget.

 

I slutet av terminen har jag lärt mig så mycket. Inte minst att kunna rida och forma hästar som är större än C-pynnysarna som jag alltid red innan.

     Vikarier och demonstrationer har gjort att jag plöttsligt kan känna att jag inte är en lika stor amatör när jag sitter på hästryggen.

 

Att sakta ner i hörnen för att sedan skjuta på, att ha en lagom bjudning, att forma hästen, att göra välgjorda galoppfattningar, att göra allt jag alltid gjort fast på en högre nivå. Det var precis så jag kände efter denna lektionen. Uppvärmningen kändes så bra, så som jag ville och jag kunde hela tiden kolla mig i spegeln för att se hur det såg ut samtidigt som jag hörde ridläraren i bakgrunden.

 

Efter uppvärmningen var det hoppning på kanske 60 cm, inte så högt, men det gör ingenting för mig för det är vägarna och tekniken som är det viktigaste när man tränar, inte hur högt hästen hoppar. Det gick lite vingligt då och då, men också bättre och bättre efter varje hopp. Jag är inte den bästa i hoppning, jag ställer mig lite för tidigt i lätt sitts och jag glömmer ibland ytterskänkeln. Men att tänka på sina fel efteråt, som jag gör nu, det är då man lär sig!

 

Ha ett trevligt lov så ska jag försöka att vara mer aktiv!


Av Linnéa - 3 december 2013 20:14


I dagens inlägg har jag bilder och en film från praktiken på Borås djurpark där jag arbetade på rovdjursavdelningen (lejon) och i aphuset.

 

Dagen idag har varit fruktansvärt rörig, många gånger satt man och väntade på att få reda på vad man kunde och FICK göra. Dagen började i Aphuset där jag och min klasskompis arbetade tillsammans och miljöberikade hos schimpanserna. Ska jag va ärlig tycker jag att dessa apor är sjukt läskiga djur. Mer rädd för en schimpans än tillexempel en tiger. Vi skar oxå upp frukt och städade i deras inomhushägn.

 

Efter frukost fick vi städada hos tiger och lejon. vi fick oxå va med vid matning inomhus vilket va sjukt mäcktigt, samt kolla hur de slussar djuren vilket var destå coolare.

 

Dagen avslutades med att stycka kött. Det är det roligaste varje arbetsdag på djurparken. Alltid så rolig stämning och inga grupperingar inom klassen.


Film kommer om händelsen över

Vad Händer Här Näst?

* Dagsinlägg.

* Klicka här för att se filmen Fluffy.

* Hur du kollar hälsan på ditt djur.

* Hur cirkusar påverkat oss och djuren.
* Skolarbete- Min Zoobutik.
* Gymnasiearbete (pågår).

Presentation


Välkommen till Love Chivas!
Här följer du mig och mitt liv som omges av djur.
Följ min dag, mina tips och mina drömmar.
Kommentera och rekommendera och förgyll din dag.

Fråga mig

13 besvarade frågor

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Gästbok

Länkar

Mina Djur

Millenuims Tequila Sunrise,

Fanta

Fanta är en sprallig honkanin på 1 år. Köpte henne för kaninhoppningens syfte men hon har inte tävlat så mycket utan mest levt livet här hemma. Hon är dvärgvädur och har färgen Madagaskar.

 

Combination's Boss,

Helge

Helge är en kelsjuk hankanin på snart 3 år. Han liknar lite en hare men är faktiskt en viltgrå vädur. Han är en gud inne på tävlingsbanorna och gör alltid sitt yttersta och har därmed skrapat åt sig många rosetter och priser.

 

Chilli


Chilli är en inavlad sköldpaddsfärgad honkatt på över 3 år. Hon är lite speciell, det går inte att beskriva. Hon har svårt för att lita på nya människor så dem som hon faktiskt kelar med känner sig speciella.

 

Signe

Signe är mitt lilla extra djur, alltså inte min, men jag får låna henne när jag vill hur länge jag vill.

Signe är en 7 årig cain terrier om jag inte misstar mig. Hon är alltid full av energi, inte minst när hon ser en katt på gatan. Det bästa med henne är att hon gillar mig så pass mycket som hon gör.


Ovido - Quiz & Flashcards