lovechivas

Alla inlägg under april 2013

Av Linnéa - 27 april 2013 20:42

Alla bilder är tagna av mig Linnea Jönsson

Av Linnéa - 26 april 2013 22:26

Oj vad många hundinlägg det blivit de sista! Aja ni får helt enkelt leva med det för här kommer ett till + lite annat!

Först ska jag prata om att vi idag på vår idrottslektion hade ridning! Det var rätt så kul, efter att inte suttit på hästryggen på 3 veckor känndes det lite ovant och jag gjorde bort mig lite... Men min söta vän Linnea sa ändå att det inte såg så dumt ut.
Vi fick köra lite balansövningar på spåret och över bommar. Kul att testa på en ny häst men också lite ovant.

När jag kom hem fick kaninerna komma ut och i ena uteburen har kaninerna grävft ett stort hål som är över 30cm djupt! Men jag låter de vara kvar för det leder inte ut ur buren och kaninerna uppsksttar det och tycker att det är kul!

Sedan tog jag med hunden Signe ut på en joggingrunda, det var skönt att komma ut trotts en usel kondition. Signe uppsakattade att få röra på benen och hon är inte en lat hund utan pinnar på bra! Hon kan bryta av till trav och fatta galopp på kommando så det övade vi lite på. Annars var det rätt slappt gällande träningen, ska no ha med lite korv nästa gång och gömma i ett träd bland barken som hon kan få leta fram, ett tipps för er som är ute å går i skogarna!:D

Av Linnéa - 25 april 2013 20:05


Idag hade jag djurdag i skolan och vi har pratat om hur man väljer rätt foder till sitt djur samt att man kan med hjälp av uträkning räkna ut med mer exakthet om fodret är rätt. Vi fick också ett besök av en kvinna som pratade om assistanshundar och vi fick hälsa på en hund som jobbade som just det.


Hur ska man tänka när man ska välja foder till sitt djur? Här är några pungter:
   Vad är ditt djur för art (vad behöver den ha i sig för näring och hur hittar den sin mat i det vilda?), hur gammal är djuret (kroppen ändras genom hela livet, en hund som växer behöver betydligt mer mat), ras (är ditt djur stort eller litet, en stor hund behöver tillexempel mer mat än en liten hund), aktivitet (hur aktivft är ditt djur, ett aktivt djur gör åt med mer energi), kastrerad (om djuret är kastrerat, funkar det likadant som ett okastrerat djur?), hull (behöver fodret få ditt djur att gå upp i vikt, gå ner i vikt eller behålla sin vikt?).

   Jag ska tänka på detta nu i fortsättningen! När jag kollar på kaninerna så har de bantat från vinterns hull. Men förutom utseendet är det lika viktigt att man ger djurets föda så likt det vilda som möjligt! Kolla därför alltid upp HUR djuret hittar sin mat i det vilda!


Sedan fick vi besök från en som jobbade med assistanshundar! Det var intressant men mycket hade vi redan hört innan och på slutet på dagen är man rätt slö! Det va kul att frivilliga fick gå upp och göra olika övningar med hunden! Gick själv upp och fick gömma godisar i en flisfläta som hunden sedan fick leta fram!


När jag kom hem fick kaninerna pellets, Helge var helt galen och hoppade upp i knät för att få tag... Fanta ville där emot mest äta gräs och rätt som det var sprang hon iväg, jag försökte att inte få panik och sa "in i buren" som jag lär alla mina kaniner! Då sprang hon in i lekstugan och in i sin innebur :D Stolt ägare :D


För övrigt har jag haft min sista teaterföreställning av "SKYLDIG", nu ska jag nog dra mig till min bästis Jezzica som fyller 19 år!

Av Linnéa - 24 april 2013 21:54

Nu tycker jag att det är dags att lägga upp bilderna jag tagit från sälenresan då jag prektiserade på ett hundspann :D

Alla bilder är tagna av mig Linnea Jönsson

Av Linnéa - 24 april 2013 20:39

Bilder tagna av Felicia Andersson

 

Idag hade jag med grannhunden Signe till Borås eftersom jag varje onsdag går kursen hundsport. Signe gör hela tiden frammsteg och jag blir mer och mer fäst vid henne, hon är ju så söt!


Som start skulle alla ta en promenad med hundarna och vart gick vi? Rätt upp i skogen! Vi klättrade i berg och hoppade över stockar och hundarna tyckte det va skitkul.

   Jag började själva träningen med tennisbollen, att hon ska gripa den och det gick riktigt bra. Dock vill hon hela tiden släppa den för tidigt... jag klickar försent med klickern men jag ska försöka bli tydligare med det så jag får ännu bättre recultat.

  Där efter tränade jag inkallning eftersom Signes ägare säger att hon är lite opålitlig med det men efter träningen gick hon lös resten av den lektionen! Varje gång jag ropade in henne gav jag henne en godis för att hon ska förstå att det är någonting pocitivft som händer när hon kommer.

   Det blev också en del tasstarget mot flyballplattan. För att få Singe att få ett sug mot plattan så ger jag henne alltid belöningen över den och det funkar riktigt bra!

   Sedan blev det träning på hindren, det gick super, hon fuskade några enstaka gånger med det var inget som gjorde så mycket hon fattade snabbt att om hon ville ha godis skulle hon ha fart och fläckt över hindren :)


Slutade dagen med att Signe fick ströva omkring fritt! Undra om detta kommer gå hemma med, nackdelen med henne är att ifall hon ser något litet djur så sticker hon! ;/


Här är lite bilder från dagen!

Alla bilder är tagna av mig Linnea Jönsson

Av Linnéa - 23 april 2013 23:03

Gör ett snabbt inlägg!
Jag har inte bloggat på evigheter, sedan jag kom hem från Sälen har det varit fullt upp!

Jag har bestämmt mig för att motionera mer och i söndags tog jag med grannhunden Signe med på en promenad/joggingtur. Hon var riktigt duktig på att hänga med trotts små ben och en 6 år gammal kropp. Körde inte så hårt eftersom jag aldrig joggat med henne innan men jag vet att ägarna cyklar med henne ibland!

Vi joggade längst med åkrar och förbi hägn med hjortar, har hittat en runda som jag älskar sjukt mycket! Signe upptäckte en hare som skuttad ut över åkrarna och blev helt galen, fick släpa iväg henne men tillslut glömde hon av den :)

Imorgon ska vill till Brukshundsklubben i borås! Ska bli kul att träna utomhus! Men nu måste jag sova, godnatt!!

Av Linnéa - 18 april 2013 20:41

Idag var det sista dagen på praktikplatsen i sälen (hundspann.se) och jag tillbringade dagen ute i spöregn.
Först skurade jag och min kompis inne i en hundbox för att sedan tömma och fylla på med ny halm i hundkojorna ute i hundgårdarna.
Hundarana som stod ute i regnet blev så glada när man tömde ut den sura halmen och fyllde på med nytt tort! De hoppade in och myste in sig i det!
Blev en del mockning och fylla på med nytt vatten också och jag fick säga hejdå till min goding Cobra, snyft! Kommer sakna henne såå!!

Jag lämnar denna praktikplats med nya kunskaper och nya muskler för fyy va hårt jobb det varit, även om man inte tror det!

Av Linnéa - 15 april 2013 21:14

Det är aldrig kul att säga farväl, livet är fyllt av drömmar men ibland vandrar dem iväg.

I förrgår fick jag reda på att Silver på ridskolan ska flytta till skåne och här sitter jag i sälen utan någon som helst möjlighet att sägs farväl. Känner mig tom, vi hade verkligen klickat...jag ägnade mycket tid efter lektionerna till träning men också under lektionerna, hon har lärt mig så mycket och jag är så tacksam.
Jag är inte arg, jag såg henne gå sämmre och sämmre, att hon inte trivdes. Hon förkänade inte att gå på ridskola! Även om jag kommer sakna henne så är jag 100 på att hon kommer få det bättre.

Det är inte första hästen jag "mister"... chivas var den första hästen jag blev riktigt fäst vid, hela min blogg är skapad för honom.
Även lilla Spike var en häst på ridskolan som hade sin charm...

Silver... jag kommer sakna dig, din busiga blick och din varma päls, hejdå på dig, hästen någon annan fick...

Vad Händer Här Näst?

* Dagsinlägg.

* Klicka här för att se filmen Fluffy.

* Hur du kollar hälsan på ditt djur.

* Hur cirkusar påverkat oss och djuren.
* Skolarbete- Min Zoobutik.
* Gymnasiearbete (pågår).

Presentation


Välkommen till Love Chivas!
Här följer du mig och mitt liv som omges av djur.
Följ min dag, mina tips och mina drömmar.
Kommentera och rekommendera och förgyll din dag.

Fråga mig

13 besvarade frågor

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Gästbok

Länkar

Mina Djur

Millenuims Tequila Sunrise,

Fanta

Fanta är en sprallig honkanin på 1 år. Köpte henne för kaninhoppningens syfte men hon har inte tävlat så mycket utan mest levt livet här hemma. Hon är dvärgvädur och har färgen Madagaskar.

 

Combination's Boss,

Helge

Helge är en kelsjuk hankanin på snart 3 år. Han liknar lite en hare men är faktiskt en viltgrå vädur. Han är en gud inne på tävlingsbanorna och gör alltid sitt yttersta och har därmed skrapat åt sig många rosetter och priser.

 

Chilli


Chilli är en inavlad sköldpaddsfärgad honkatt på över 3 år. Hon är lite speciell, det går inte att beskriva. Hon har svårt för att lita på nya människor så dem som hon faktiskt kelar med känner sig speciella.

 

Signe

Signe är mitt lilla extra djur, alltså inte min, men jag får låna henne när jag vill hur länge jag vill.

Signe är en 7 årig cain terrier om jag inte misstar mig. Hon är alltid full av energi, inte minst när hon ser en katt på gatan. Det bästa med henne är att hon gillar mig så pass mycket som hon gör.


Ovido - Quiz & Flashcards